Pääsihteeri Ban Ki-moonin tervehdys YK-päivänä

Pääsihteeri Ban Ki-moon

YK-PÄIVÄNÄ 24. lokakuuta 2007

Maailma muuttuu YK:n eduksi - yhä useammat ihmiset ja hallitukset ymmärtävät, että monin tavoin yhdistyneessä maailmassamme yhteistyö on paras tapa edetä. Globaalit ongelmat vaativat globaaleja ratkaisuja, niitä ei kukaan saa aikaiseksi yksinään. Puhuttiin sitten turvallisuudesta, kehityksestä tai ihmisoikeuksista, vaatimukset YK:ta kohtaan kasvavat joka päivä.

Suhtaudun päättäväisesti siihen, että saavutamme edistystä aikamme keskeisimmissä haasteissa. Meidän on edettävä asteittain ja hyödynnettävä aikaisempia aikaansaannoksiamme, yhteistyössä kaikkien jäsenmaiden sekä kansalaisyhteyskunnan kanssa. Tämä tarkoittaa YK:n vahvistamista monella tapaa: konfliktien estämisessä sekä rauhan rakentamisessa ja ylläpitämisessä. Meidän tulee panostaa entistä enemmän aseidenriisuntaan sekä ydinaseiden leviämisen estämiseen.

Samanaikaisesti meidän on ponnisteltava, jotta saavutamme vuosituhattavoitteet, ennen kaikkea Afrikassa. Tahdon löytää tälle poliittista tahtoa. Aion myös varmistaa, että maailman johtajat seisovat kehitysapuun, kaupankäyntiin sekä velkojen vähentämiseen liittyvien lupauksiensa takana.

Tulen tekemään kaikkeni, jotta saamme aikaan maailmanlaajuisia ja tehokkaita toimia ilmastokysymyksessä. YK on luonteva foorumi voimien yhteen kokoamiselle ja konsensuksen rakentamiselle tässä asiassa. Viime kuun korkean tason ilmastokokous yleiskokouksen yhteydessä on hyvä erimerkki tästä. Kokoukseen osallistuneet johtajat lähettivät selkeän viestin Balilla joulukuussa järjestettävälle ilmastokokoukselle. Viesti on, että emme voi jatkaa kuten tähän asti, kaikkien maiden on osallistuttava, jotta saavutamme tuloksia. Ilmaston suojeleminen nykyisille ja tuleville sukupolville on kaikkien etu.

Turvallisuus ja kehitys ovat YK:n toiminnan kaksi peruspilaria, ja ihmisoikeudet muodostavat kolmannen. Haluan yhdessä jäsenmaiden ja kansalaisyhteyskunnan kanssa varmistaa, että suojeluvastuun käsite ei jää pelkäksi sanahelinäksi, vaan puutumme tilanteisiin, joissa ihmisiä uhkaa kansanmurha tai etninen puhdistus.

Meidän on myös tehtävä muutoksia YK:ssa. Meidän on sopeuduttava uusiin tarpeisiin sekä varmistettava, että noudatamme korkeimpia mahdollisia periaatteita toiminnan eettisyyden ja läpinäkyvyyden suhteen. Meidän on osoitettava, että olemme vastuussa toiminnastamme sekä jäsenmaille että maailman ihmisille.

Meidän toimintaamme tulevat arvioimaan tulevaisuuden sukupolvet - saavuttamiemme tulosten perusteella. Sitoutukaamme siis tänään, YK-päivänä, uudestaan saavuttamaan päämäärämme.

Generalsekreteraren Ban Ki-moon
På FN-dagen 24 oktober 2007

Världen förändras och det är till FN:s fördel. Allt fler människor inser att vi i denna globaliserade värld, där alla är beroende av varandra, måste arbeta tillsammans för komma framåt. Kraven på vår organisation växer dagligen och det handlar om allt från mänskliga rättigheter, utveckling och säkerhet till fred.

Jag är beslutsam att se till att vi kommer vidare med vår tids viktiga frågor. Vi måste ta det stegvis och bygga på det vi redan åstadkommit, vi måste arbeta tillsammans med alla medlemsstater och med det civila samhället. Det betyder att vi måste stärka FN:s möjligheter att verkligen verka för att förhindra konflikter, att skapa och upprätthålla fred. Det betyder också att vi måste fokusera ännu mera på nedrustning och på att förhindra spridningen av kärnvapen.

Men samtidigt måste vi arbeta ännu hårdare för att nå Millenniemålen, speciellt i Afrika. Jag vill uppbåda en politisk vilja och se till att världens ledare verkligen står bakom sina löften om bistånd, handel och avskrivning av utlandslån.

Jag kommer att fortsätta att göra allt jag kan för att driva fram globala och handlingskraftiga åtgärder i klimatfrågan. FN är ett neutralt forum där vi kan skapa enighet i denna viktiga fråga, och klimattoppmötet i samband med Generalsförsamlingen i september var ett gott exempel. Världens ledare, samlade vid mötet, sände ett viktigt budskap till klimatmötet på Bali som anordnas i december. Budskapet är att vi inte kan fortsätta som vi gjort hittills, vi måste ena och engagera alla länder för att kunna nå resultat. Det är i allas intresse att skydda klimatet, för oss och för kommande generationer.

Om säkerhet och utveckling utgör två av pelarna i FN:s arbete så utgör de mänskliga rättigheterna den tredje. Jag skall verka tillsammans med medlemsländerna och det civila samhället för att begreppet "Responsibility to Protect", skyldigheten att skydda, inte blott förblir ord utan resulterar i konkreta handlingar. Vi måste ingripa då människor hotas av folkmord, etnisk utrensning eller brott mot mänskligheten.

Slutligen måste vi förändra själva FN. Vi måste anpassa oss till nya behov och säkerställa högsta möjliga etiska principer, integritet och ansvar. Vi måste visa att vi står till svars inför alla medlemsländer och alla människor i världen.

Framtida generationer kommer att basera sin bedömning av oss på de åtgärder vi vidtar idag och de resultat vi uppnår. Låt oss därför på FN-dagen åter hänge oss för att nå våra viktiga mål.

Lue lisää YK-päivästä ja YK-päivän aloittamasta aseidenriisuntaviikosta