Pääsihteeri Ban Ki-moon pyytää Haitiin lisäjoukkoja

19.1.2010

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon on pyytänyt turvallisuusneuvostoa lähettämään 3500 vahvuiset lisäjoukot maanjäristyksen runtelemaan Haitiin. Poliiseista ja rauhanturvaajista koostuvan lisäjoukon tarkoitus on varmistaa, että kansainvälinen apu saavuttaa maanjäristyksen uhrit niin nopeasti kuin mahdollista.

"Sydäntäsärkevät näkymät [Haitissa] pakottavat meidät toimimaan nopeasti ja anteliaasti", Ban sanoi toimittajille YK:n päämajassa New Yorkissa. "Haitilaisten täytyy päästä todistamaan, että tämä päivä on parempi kuin eilinen. Heidän täytyy saada uskoa, että tulevaisuus on parempi kuin menneisyys", Ban lisäsi.

Pääsihteeri Ban Ki-moon vieraili Haitin pääkaupungissa Port-au-Princessa sunnuntaina. Hänen mukaansa suurin haaste on tällä hetkellä se, että hätäapu todellakin tavoittaisi maanjäristyksen uhrit. Toinen, ja samalla tärkein, tavoite on hänen mukaansa hätäavun koordinointi. Näiden haasteiden yli pääseminen vaatii Banin mukaan kuitenkin MINUSTAH-operaation kasvattamista selvästi, sillä muun muassa Dominikaanisesta tasavallasta kulkevan huoltokäytävän tulee toimia siinäkin tapauksessa, että alueen turvallisuustilanne heikkenee.

Dominikaaninen tasavalta on jo lupautunut antamaan 800 sotilastaan humanitaarisen käytävän varmentamiseksi.

Tähän mennessä YK on vahvistanut 46 työntekijänsä saaneen surmansa Haitin viimeviikkoisessa maanjäristyksessä. Satoja järjestön työntekijöitä on edelleen kateissa.

Turvallisuusneuvosto ilmaisi eilen antamassaan lausunnossa kunnianosoituksensa katastrofissa menehtyneille YK:n työntekijöille ja osoitti surunvalittelunsa heidän omaisilleen.