Nuorten ja opiskelijoiden YK-päivät keräsivät osallistujia ympäri Suomea

Suomen YK-liitto järjesti Helsingin nuorten ja opiskelijoiden YK-yhdistys HYKY:n ja Suomen nuorten ja opiskelijoiden YK-liitto SYKLI:n kanssa Nuorten ja opiskelijoiden YK-päivät toissaviikonloppuna Helsingin yliopistolla. Osallistujia tuli ympäri Suomea. Tapahtuma järjestettiin osana YK-liiton vuoden 2012 kehityskasvatushanketta.

Perjantaina 9.11. vierailijat kuuntelivat luentoja. Kepa ry:n Terhi Ylikoski kertoi kokemuksistaan UNESCO:n apulaisasiantuntijana Nepalin pääkaupungissa Kathmandussa. Ylikosken työkokemusta väritti mm. se, että Palestiinasta tuli UNESCO:n täysjäsen hänen JPO-kautensa aikana, mikä johti merkittäviin menoleikkauksiin, sillä Yhdysvallat katkaisi rahoituksensa järjestölle.

Jaakko Virkkunen kertoi ajastaan YK-harjoittelijana Maailman ruokaohjelmassa Kööpenhaminassa. Virkkunen vastasi kokonaan WFP:n suomenkielisestä viestinnästä.

Suomen 1325-verkoston koordinaattori Elina Hatakka kertoi kaikkinaisen naisten syrjinnän poistamista koskevan yleissopimuksen synnystä ja YK:n päätöslauselman 'Naiset, rauha ja turvallisuus' historiasta. Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry:n kv-jaoston puheenjohtaja Johanna Nyman kertoi Nuoret, rauha ja turvallisuus -päätöslauselmasta ja nuorten asemasta päätöksenteossa ja yhteiskunnassa.

Perjantain viimeisessä luennossa Helsingin yliopiston seemiläisten kielten ja kulttuurien professori Hannu Juusola kartoitti YK:n, Lähi-idän ja Suomen yhteyksiä ja selitti myös syitä Lähi-idän tilanteeseen ja niiden seurauksia. Juusolan mukaan korkea nuorisotyöttömyys on yksi alueen vakavimpia ongelmia.

Etukäteen ilmoittautuneet pääsivät päivän päätteeksi ulkoministeriön vastaanotolla keskustelemaan ulkoministerin erityisavustaja Tarja Kantolan, ulkoministeriön YK- ja yleisten globaaliasioiden yksikön päällikkö Katri Viinikan ja ulkoministerin diplomaattiavustaja Katja Pehrmanin kanssa. Ministeriön edustajat olivat aidosti ilahtuneita YK:sta innostuneista nuorista, sillä YK:ssa on tarvetta suomalaisille vaikuttajille.

Lauantaina 10.11. Suomen YK-nuorisodelegaatti Cecilia Pellosniemi kertoi tuoreet kuulumisensa Skypen välityksellä. Tämän jälkeen osallistujat työskentelivät pienryhmissä HYKY:n ja SYKLI:n järjestämissä YK-kysymyksiä koskevissa työpajoissa ja kuulivat Eeva Warron ja Alex Virtasen kokemuksista EAPPI-kumppanuusohjelman vapaaehtoisina ihmisoikeustarkkailijoina Israelissa ja miehitetyillä palestiinalaisalueilla.

Kuvia tapahtumasta YK-liiton Facebook-sivulla