Nobelin rauhanpalkinto Al Gorelle ja YK:n alaisuudessa toimivalle Hallitustenväliselle ilmastopaneelille

Ilmastonmuutoksen vastaisesta vaikuttamistyöstään tunnettu Al Gorelle ja YK:n puitteissa toimivalle Hallitustenväliselle ilmastopaneelille (IPCC, Intergovernmental Panel on Climate Change) on myönnetty jaetusti Nobelin rauhanpalkinto.

Al Gore toimi Yhdysvaltain varapresidenttinä Bill Clintonin presidenttikaudella, minkä jälkeen hän on profiloitunut ympäristön puolestapuhujana.

YK:n alaisuudessa toimivan Hallitustenvälisen ilmastopaneelin IPCC:n asiantuntemus ilmastonlämpenemiseen liittyvissä kysymyksissä on kiistaton. IPCC:n puitteissa toimii 3000 tieteentekijää.

Nobel-komitea haluaa päätöksellään auttaa maailmaa keskittymään ilmastonmuutoksen aiheuttamaan uhkaan.

Norjalaisen Nobel-komitean puheenjohtaja, Ole Danbolt Mjoes, sanoi voittajaa julistaessaan, että heidät valittiin "pyrkimyksestään rakentaa ja levittää parempaa tietoisuutta ihmisen aiheuttamasta ilmastonmuutoksesta sekä niistä perustuksista, joita toimijat ovat saaneet aikaan muutoksen vastaisten toimenpiteiden tekemiseksi."

Nobel-komitea pitää tarkkaan salassa ehdokkaiden nimet, mutta tänä vuonna etukäteisarveluissa ennakoitiin palkinnon osuvan ilmastonmuutoksen parissa työskenteleville.

Artikkeli englanniksi

Nobelin rauhanpalkinnosta 2007