Nimityksiä ja organisaatiomuutoksia YK:ssa

YK:n pääsihteeri Ban Ki-Moon on tehnyt useita merkittäviä nimityksiä 5-vuotisen toimikautensa alkajaisiksi. YK:n tiedottajaksi hän nimesi 1. tammikuuta 2007 haitilaisen journalistin Michele Montasin ja henkilöstöpäälliköksi intialaisen diplomaatin Vijay Nambiarin, joka toimi edeltävän pääsihteeri Kofi Annanin erityisneuvonantajana. Meksikolainen Alicia Barcena nimitettiin 3.1.2007 YK:n hallinto- ja johtoryhmän alipääsihteeriksi. Lisäksi John Holmes on nimitetty alipääsihteeriksi vastuualueenaan humanitaarisen avun koordinointi. Holmes on britti ja toiminut aiemmin mm. Iso-Britannian Ranskan suurlähettiläänä.

5. tammikuuta Ban Ki-Moon nimitti apulaispääsihteeriksi Tansanian ulkoministeri Asha-Rose Mtengeti-Migiron. Migiro on YK:n toiseksi korkea-arvoisin virkamies ja toinen nainen tehtävässä kautta aikojen.

Enemmän naisia korkeisiin virkoihin

Banin henkilövalinnat ovat selkeästi painottuneet kolmansiin maihin ja naisiin. Jo ennen virkakautensa alkua Ban lupasi nostaa enemmän naisia merkittäviin virkoihin YK:ssa. Esimerkiksi Alicia Barcenan virassa YK:n hallinto- ja johtoryhmän alipääsihteerinä on perinteisesti ollut amerikkalainen mies. Barcenan nimityksen mielenkiintoa lisää myös seikka, että hän on ympäristöasioiden eikä talousalan asiantuntija, kuten häntä edeltävät viranhaltijat.

Uudella pääsihteerillä on edessään useita tärkeitä nimityksiä. YK:n tiedottaja Michele Montas on todennut, että suurin osa nykyisistä työsopimuksista päättyy helmikuun lopussa, ja että Ban tulee tekemään nimitys päätökset ennen sitä. Erityisen mielenkiinnon kohteena ovat rauhanturvaosaston (DPKO) ja poliittisen osaston johtajanimitykset.

Merkittäviä muutoksia suunnitteilla

Sanomalehti Australian raportoi viime viikolla suunnitelmista jakaa rauhanturvaosasto toiminnalliseen ja hallinnolliseen osaan. Spekulaatioiden mukaan toiminnallisen osaston johtoon nimitettäisiin nykyinen rauhanturvaoperaatioista vastaava alipääsihteeri Jean-Marie Guehenno (Ranska), ja hallinnollisten toimintojen johtoon japanilainen virkamies.

Myös muiden osastojen toiminnot ja organisaatio ovat suurennuslasin alla. Erityisesti poliittisen osaston toiminta saattaa muuttua radikaalisti, jos siihen liitetään nykyään omina osastoinaan toimivat aseistariisunta ja rauhanrakennus. Tämän uuden, laaja-alaisen osaston johtajan posti olisi monen suurvallan mieleen. Vahvimmin ehdolla on nykyinen USA:n Indonesian suurlähettiläs Lynn Pascoe. Tiedot perustuvat YK:n sisäiseen muistioon Ban Ki-Moonin suunnitelmista.

Osana YK-organisaation uudistusta uusi pääsihteeri on lisäksi pyytänyt noin 60 vanhempaa virkamiestä, jotka monet toimivat ali- ja apulaispääsihteereinä, jäämään vapaaehtoisesti pois tehtävästään. YK-lähteet eivät ole kommentoineet, keitä virkamiehiä on pyydetty jatkamaan.

Artikkeli englanniksi