Naisten osallistumista politiikkaan tulisi tukea kiintiöiden avulla

6.3.2012

UN Women- järjestön toiminnanjohtaja Michelle Bachelet vaatii maailman johtajilta vahvempaa sitoutumista naisten poliittisen osallistumisen tukemiseen. Viime perjantaina New Yorkissa pidetyssä lehdistötilaisuudessa Bachelet korosti erityisesti sukupuolikiintiöiden merkitystä kannustavana toimenpiteenä. Konkreettisia käytännön toimia on lisättävä, jotta kehitystä naisten osallistumisessa tapahtuisi.

Bacheletin mukaan naisten osuutta kansanedustuslaitoksissa voidaan lisätä kiintiöillä. Samalla tulisi käydä myös laajempaa keskustelua naisten oikeudesta osallistua hallintoon ja toimia julkisissa viroissa. Naisten osallistuminen poliittiseen päätöksentekoon on avain demokratian vahvistumiseen.

UN Womenin ja Parlamenttienvälisen liiton (IPU) laatiman Women in Politics 2012 - raportin mukaan kiintiöillä on ollut myönteinen vaikutus naisten poliittiseen osallistumiseen. Vuonna 2011 järjestetyissä kansallisissa vaaleissa 27 % edustuslaitosten paikoista meni naisille, kun kiintiöitä oli käytössä. Kiintiöttömissä vaaleissa puolestaan naiset saavuttivat ainoastaan 16 prosentin edustuksen. Vaaleilla valittujen naisjohtajien määrä on myös kasvanut vuosina 2005 - 2012. Valtioiden tai hallitusten päämiehinä naisia oli 8 % vuonna 2005 ja 17% vuonna 2012. Naisministerien määrä on niin ikään kasvanut ja esimerkiksi Pohjoismaissa naisministerien määrä on jo lähes puolet ministeripaikoista. Maailmanlaajuisesti naisten osuus kansanedustuslaitoksissa on kuitenkin alle viidesosa paikoista.

Viimeaikaiset muutokset arabimaissa ovat avanneet uusia mahdollisuuksia naisten poliittiselle osallistumiselle. IPU:n puheenjohtaja Abdelwahad Radi toteaa, että naisten mahdollisuudet osallistua päätöksentekoon ovat suuremmat, sillä monet naiset ovat olleet aktiivisesti mukana arabimaailman protesteissa.

Myös naisten kannustaminen vaaliuurnille on tärkeä tekijä naisten osallistamisessa. Demokratia edellyttää naisten kokonaisvaltaista osallistumista poliittisiin prosesseihin.

Kansainvälistä naistenpäivää vietetään torstaina 8.3.

Lähde: UN.org