MDG-kokous: Pyöreitä muotoiluja ja lupaavia merkkejä

Tiedote 23.9.2010

YK:n vuosituhattavoitteita tarkasteleva seurantakokous MDG +10 ei ole täydellinen epäonnistuminen, vaikka loppuasiakirja jäikin liian yleiselle tasolle. Jos jäsenmaat haluavat saavuttaa tavoitteet vuoteen 2015 mennessä, tarvitaan voimakkaampia sitoumuksia ja yksityiskohtaisempaa suunnitelmaa, edellyttävät kokousta seuraamassa olleet kansalaisjärjestöt, Suomen YK-liitto, Kehitysyhteistyöjärjestöjen EU-yhdistys Kehys ry ja Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa.

Järjestöt ovat iloisia siitä, että monet teemat ja ajatukset, joista on puhuttu pitkään eri foorumeilla, ovat tämän kokouksen aikana hyväksytty osaksi virallista YK-agendaa.

"Tämän kokouksen merkitys ei ole loppuasiakirjan ympäripyöreissä muotoiluissa, vaan siinä tavassa, jolla hallitukset ovat keskustelleet köyhyyden poistamisesta. Monet merkit viittaavat siihen, että kansalaisyhteiskunnan esittämät ratkaisut ovat tulossa osaksi virallista agendaa", kertoo Anna Ranki YK-liitosta.

Näitä merkkejä ovat muun muassa sen tunnustaminen, ettei köyhyyden poistaminen onnistu ilman työntekijöiden oikeuksien kunnioittamista sekä tasa-arvon merkityksen vahvistaminen kokoamalla YK:n tasa-arvotyö yhteen uuteen järjestöön, UN Womeniin. Myös usean teollisuusmaan tuki Ranskan aloitteelle käsitellä valuutanvaihtoveroa G8-kokouksessa on järjestöjen mielestä lupaavaa.

Lisätietoja:

Rilli Lappalainen, pääsihteeri