Matkalla suvaitsevaisuuteen: YK-liiton uusi varhaiskasvatuksen opas julkaistu

Suomen YK-liiton "Matkalla suvaitsevaisuuteen - Kansainvälisyyskasvatuksen menetelmäopas 5-8 -vuotiaiden lasten ohjaajille" on julkaistu. Kirjan ovat toimittaneet Riitta Kemppainen-Koivisto ja Tiina Salmio.

Suvaitsevaisuuteen kasvaminen on elinikäinen prosessi. Arvojen ja asenteiden muovautuminen alkaa jo varhaislapsuudessa. Nyt julkaistun oppaan tarkoituksena on innostaa pienten lasten ohjaajia kehittämään uusia välineitä ja tapoja käsitellä suvaitsevaisuutta ja monikulttuurisuutta päiväkodeissa, alakouluissa ja vapaa-ajan kerhoissa.

Opas antaa kasvattajalle taustatietoa suvaitsevaisuuskasvatuksesta ja tarjoaa menetelmiä sen toteuttamiselle. Kirjassa matkataan yhdessä maailman ympäri. Matkaa tehdään mm. kuumailmapallolla, lentokoneella ja lohikäärmeen selässä, oppaina toimivat eri maista mukaan tulevat lapset. Maatiedon lisäksi opas sisältää satuja sekä askartelu-, pohtimis- ja toimintatehtäviä. Matkan aluksi askarrellaan jokaiselle lapselle passi, joka toimii myös oppimispäiväkirjana.

Tilaukset Suomen YK-liitosta postimaksuja vastaan: toimisto [ät] ykliitto.fi, 09 231 50500

Lisätietoja: Kouluttaja Hanna Juntunen, hanna.juntunen [ät] ykliitto.fi, 09 231 50505