Malaria nujertuu hyttysverkoilla ja politiikalla

Maailman terveysjärjestö WHO:n arvion mukaan vuonna 2006 malariasta kärsiviä oli maailmanlaajuisesti 190 - 330 miljoonaa. Pahiten tauti koettelee Saharan eteläpuolisen Afrikan maita, joissa malariaan kuoli vuoden 2006 aikana 900 000 ihmistä (90 prosenttia kaikista malarian aiheuttamista kuolemista). Nyt tunnelin päässä näkyy kuitenkin valoa.

YK:n syksyllä 2008 julkistaman malarianvastaisen toimintaohjelman (Global Malaria Action Plan) tavoitteena on vähentää malariatartuntojen määrä vuoden 2000 tasosta puoleen vuoteen 2010 mennessä. Lisäksi ohjelma pyrkii saamaan malariasta johtuvien kuolemantapausten lukumäärän lähelle nollaan vuoteen 2015 mennessä. Asiantuntijoiden tämänhetkisten arvioiden mukaan tavoitteissa saatetaan hyvinkin onnistua.

Toiveikkuus johtunee muun muassa siitä, että malarian vastaisen taistelun kansainvälinen rahoitus on viime vuosina lisääntynyt merkittävästi. YK:n organisoiman Roll Back Malaria -kumppanuusohjelman arvioiden mukaan rahoitus on kasvanut vuosien 2004 ja 2007 välillä miltei kolminkertaiseksi, 250 miljoonasta dollarista 700 miljoonaan dollariin. Vuonna 2008 malarian vastaiseen työhön arvioidaan käytetyn 1,1 miljardia dollaria.

Rahoituksen lisääntyessä valtiot ovat ottaneet käyttöönsä tehokkaampia malarian vastaisia strategioita, jotka ovat parantaneet muun muassa kansallisia lääkitystä koskevia politiikkoja sekä edistäneet tarkemman diagnostiikan kehittämistä. Lisäksi hallitukset ovat panostaneet tiedottamiseen painottaen muun muassa vuoteen suojaksi asetettavan hyönteisverkon tärkeyden lisäksi myös sisätiloihin sopivien hyttyssuihkeiden sekä malarianestolääkityksen merkitystä.

Positiivista on, että yhä useammalla on mahdollisuus käyttää malarian vastaisen taistelun tärkeintä asetta - hyönteisverkkoa. Verkkojen määrä on lisääntynyt vuoden 2004 30 miljoonasta 100 miljoonaan vuonna 2008.

Roll Back Malaria -kumppanuusohjelmasta kuitenkin todetaan, että verkkoja on jaettava vielä 700 miljoonaa kappaletta lisää seuraavan kahden vuoden aikana, jotta malaria sovittujen tavoitteiden mukaisesti pystyttäisiin nujertamaan vuoteen 2015 mennessä. Monet maat suunnittelevatkin jakavansa verkkoja kuukausittain täyttääkseen sitoumuksensa hyttysverkkojen maailmanlaajuisesta kattavuudesta ennen uuden vuosikymmenen alkua.

Lisätietoa:

Roll Back malaria