Maailma askeleen lähempänä uutta ilmastosopimusta

YK:n ilmastoneuvottelujen vuoden 2009 ensimmäinen kierros päättyi Bonnissa, Saksassa, 8. huhtikuuta. Yhdeksänpäiväisen kokouksen asialistalla oli vuonna 2012 päättyvän Kioton pöytäkirjan jatkosopimuksen luonnostelu.

YK:n ilmastosopimuksen (UNFCCC) pääsihteerin Yvo de Boerin mukaan maailma on Bonnin kokouksen ansiosta askeleen lähempänä uuden, kansainvälisen ilmastosopimuksen syntymistä.

"Maat ovat tulleet lähemmäksi toistensa näkemyksiä monilla neuvottelualueilla, esimerkiksi siinä, millaisia toimenpiteitä ilmastonmuutoksen ehkäisemiseksi tai siihen sopeutumiseksi tarvitaan", de Boer totesi kokouksen päätyttyä. "Tämä on merkittävä edistysaskel siihen nähden, miten vähän aikaa neuvottelijoilla on ennen Kööpenhaminassa joulukuussa 2009 järjestettävää huippukokousta", hän lisäsi.

Toisaalta de Boer huomautti, että teollisuusmaiden tähän mennessä ehdottamat päästövähennykset ovat vielä kaukana Hallitusten välisen ilmastopaneelin (IPCC) suosituksista. Kehittyvien maiden osalta hän totesi, että esimerkiksi Kiina, Intia, Brasilia, Meksiko, Etelä-Afrikka ja monet muut voimakkaasti kehittyvät maat eivät ole odottaneet teollisuusmaiden toimia vaan ovat kehittäneet omia strategioitaan ilmaston muutoksen ehkäisemiseksi. Näiden toimenpiteiden poliittinen tunnustaminen olisi de Boerin mukaan erittäin tärkeää.

Ilmastonmuutosta ehkäiseviin pitkäaikaisiin yhteistyötoimenpiteisiin keskittyvän Ad hoc -työryhmän (AWG-LCA) puheenjohtajan Michael Zammit Cutajarin mukaan mailla on vielä mahdollisuus kommentoida Bonnissa luonnosteltua sopimustekstiä. "Kehotan kaikkia maita toimittamaan kommenttinsa YK:n ilmastosopimuksen sihteeristölle 24. huhtikuuta mennessä. Näin eri näkemykset tekstin muodosta ja tarvittavista lisäyksistä saadaan mukaan", Cutajar sanoi.

Bonnin ilmastokokous oli osa Balilla, Indonesiassa, joulukuussa 2007 alkanutta neuvottelu-urakkaa, joka tähtää Kioton pöytäkirjan jatkosopimuksen solmimiseen Kööpenhaminassa joulukuussa 2009. Neuvottelujen seuraava kierros järjestetään Bonnissa 1.-12. kesäkuuta. Tällöin pöydällä on uuden ilmastosopimuksen ensimmäinen tekstiluonnos.

YK:n ilmastosopimus

Lähteet:

Latest round of UN talks on pact to combat global warming wraps up in Bonn

Major negotiations for new UN climate change pact kick off in Germany