Kuurojen liiton Liisa Kauppiselle YK:n ihmisoikeuspalkinto

Kuva: Kuurojen liitto

YK myöntää Kuurojen liiton entiselle toiminnanjohtajalle Liisa Kauppiselle ihmisoikeuspalkinnon pitkästä elämäntyöstään kuurojen ihmisoikeuksien puolesta.

Kauppinen on ensimmäinen suomalainen, jolle kyseinen palkinto myönnetään. Palkinnon ojentaa Kauppiselle YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon ensi viikolla vietettävän kansainvälisen ihmisoikeuksien päivän (10.12.) yhteydessä New Yorkissa.

Liisa Kauppinen on tehnyt pitkän kansainvälisen uran kuurojen ihmissoikeuksien hyväksi. Kauppinen on toiminut muun muassa Kuurojen Liiton toiminnanjohtajana (1976–2006), Kuurojen maailmanliiton (World Federation of the Deaf, WFD) puheenjohtajana (1995–1999, 1999–2003) sekä erilaissa neuvonantajan tehtävissä YK:ssa vuosina 1995–2006. Kauppisen kansainväliseen ihmisoikeustyöhön sisältyy myös erilaisia asiantuntija-, neuvonantaja- ja edustustehtäviä WHO:ssa, ILO:ssa ja UNESCOssa sekä erilaisissa vammaisalan kattojärjestöissä. Kauppinen on tehnyt yhteistyötä myös YK:n ihmisoikeuskomissaarin toimiston (OHCHR) kanssa kuurojen edunvalvontakysymyksissä.

YK:n ihmisoikeuspalkinto jaetaan joka viides vuosi sitkeästä työstä ihmisoikeuksien puolesta. Palkinto jaettiin ensimmäisen kerran 40 vuotta sitten, kun YK:n ihmisoikeusjulistus täytti 20 vuotta.

YK:n ihmisoikeuspalkinnon ovat aiemmin saaneet muun muassa Eleanor Roosevelt (1968), Martin Luther King (postuumisti 1978), Nelson Mandela (1988) ja Jimmy Carter (1998). Tänä vuonna palkinnon saa yhteensä kuusi henkilöä.

Kuurojen liiton tiedote (sis. videotiedote viittomakielellä)

Liisa Kauppisen kotisivut

YK-liiton koulutehtävät kansainvälisenä ihmisoikeuksien päivänä