Köyhät maat kärsivät eniten ilmaston lämpenemisestä

"Köyhimmät maat kärsivät eniten ilmastomuutoksista, vaikka ne ovat siitä kaikkein vähiten vastuussa", YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon varoittaa. Pääsihteeri ilmaisi huolensa tervehdyksessään YK:n ympäristöohjelma UNEP:in järjestämälle ministeritason ympäristöfoorumille, joka pidetään Nairobissa, Keniassa.

Ban totesi ympäristön sietokyvyn saavuttaneen kriittisen pisteen. "Hyvistäkään yrityksistä huolimatta emme ole onnistuneet riittävästi rajoittamaan ilmastomuutosta kiihdyttäviä toimia ja ehkäisemään kestämättömän kehityksen jatkumista", hän toteaa viitaten juuri julkaistuun IPCC:n ilmastoraporttiin.

Pääsihteeri peräänkuuluttaa syvällisempää perehtymistä talouskasvun ja ympäristöpolitiikan välisiin mekanismeihin. "Ympäristötietoisuudella ja taloudellisella kehityksellä on selvästi havaittava yhteys niin pohjoisessa kuin etelässäkin. Olisi siis tärkeää tunnistaa ne sekä keskittyä köyhyyden poistamiseen ja muiden vuosituhattavoitteiden saavuttamiseen, jolloin samalla edistettäisiin myös ympäristöasiaa."

Ban kannusti myös YK-järjestöjä tiiviimpään yhteistyöhön. Esimerkkinä hän mainitsi UNEP:in ja YK:n kehitysyhteistyöverkoston eli UNDP:n, joiden yhteistyö enteilee ympäristöasioiden sisällyttämistä osaksi kehitysyhteistyösuunnitelmaa.

Artikkeli englanniksi