Korjaus Pallonkutistajat-sivulla olevaan tietoon

YK:n ensimmäinen globaali meriä koskeva koontiarvio sisältää muun muassa meriroskaa ja sen levinneisyyttä maailman merissä koskevaa tutkimustietoa. Kuva: IPRC (2008) in First Global Intergrated Marine Assesment (2016)

YK-liiton Pallonkutistajat -sivustolla on ollut infografiikka, jonka mukaan merten jätepyörteet kattavat jo 40% maapallon pinta-alasta. Tämä tieto on ollut valitettavasti virheellinen. Tieto oli peräisin Plastikin kirjoituksesta, jossa todetaan: This and four other enormous gyres of swirling trash cover approximately 40 percent of our planet’s surface. (viittaus)

Jätepyörteiden kokoa on kuitenkin vaikea arvioida tällä tavoin muun muassa siksi, että meressä oleva muoviroska hajoaa mikroskooppisen pieneksi mikromuoviksi. Merissä olevan muoviroskan määrää pystyy parhaiten arvioimaan tonneina ja/tai muoviroskien määränä/kuutio(kilo)metri.

Suomen YK-liitto pahoittelee vilpittömästi ylläpitämällään sivustolla esiintynyttä muovijätteen määrään liittyvää prosenttilukua. YLEn uutiset nojasi tähän tietoon myös uutisessaan, joka käsitteli meriroskan määrää maailman merissä. Asiasta tehtiin YLE:lle oikaisupyyntö.

YK-liiton Pallonkutistajat -kampanjan tarkoituksena on ollut nostaa esiin kestävän kehityksen teemaa merten muovijäteongelman ja sen laajuuden näkökulmasta kohdeyleisöä kiinnostavalla tavalla, havainnollistavien infografiikoiden avulla. Sivuston rakentamisvaiheessa aiheen käsittelemiseksi käytiin läpi erilaisia lähteitä, jotta muovijäteongelman laajuudesta saataisiin tässä yhteydessä hyvä yleiskuva.

Erilaisia arvioita on esitetty myös nojaten erilaisiin vertauskuviin. Pallonkutistajat-sivustolla tällaisena vertauskuvana käytettiin ’jätemannerta’ ongelman laajuuden havainnollistamiseksi, ja manner myös nimettiin kampanjan aikana järjestetyssä leikkimielisessä nimikilpailussa.

Eri lähteissä muoviroskan määrästä esiintyy verrattain erilaisia arvioita. YK:n ympäristöohjelma UNEP:n raportin mukaan arviolta 6,4 miljoonaa tonnia jätettä joutuu meriin joka vuosi. Toisten arvioiden mukaan vuosittain noin kahdeksan miljoonaa erillistä roskaa joutuu maailman meriin. On arvioitu myös, että jokaisessa valtameren kuutiokilometrissä kelluu nykyisin yli 13 000 muoviroskan palaa. (viittaus)

National Geographic-lehti puolestaan kirjoitti viime vuonna vuonna 2014 tehtyihin tutkimuksiin nojaten, että maailman valtamerissä on 5,25 triljoonaa muoviroskaa, josta 269 000 tonnia kelluu. (viittaus) Hiljattain puhutti myös tutkimus, jonka mukaan maailmassa on toisen maailmansodan jälkeen valmistettu niin paljon muovia, että koko maapallon voisi kääriä kelmuun. (viittaus)

YK-liitto on nyt korjannut sivustollaan esiintyneen tiedon. YK-liitto pitää kaikessa toiminnassaan ensiarvoisen tärkeänä, että sen välittämä tieto on luotettavaa ja totuudenmukaista. Tähän liitto pyrkii tinkimättömästi jatkossakin.

YK:n yleiskokous vahvisti tammikuussa YK:n ensimmäisen globaalin meriä koskevan koontiarvion. Laajassa raportissa käsitellään myös muun muassa meriroskaa ja sen levinneisyyttä maailman merissä (raportin kappale 25). Raportti sisältää mm. alla olevan mallinnuksen roskien kerääntymisestä valtamerten pyörteisiin.

Lisätietoa aiheesta: First Global Intergrated Marine Assessment (2016)

Figure 1.
A model simulation of the distribution of marine litter in the ocean after ten years shows plastic converging in the five gyres: the Indian Ocean gyre, the North and South Pacific gyres, and the North and South Atlantic gyres. The simulation, derived from a uniform initial distribution and based on real drifter movements, shows the influence of the five main gyres over time. Source: IPRC, 2008

YLEn oikaisupyyntöön johtanut uutinen