Kestävän kehityksen toimikunnan 16. istunto päättyi

Kestävän kehityksen toimikunta korosti 16.5. päättyneessä 16. istunnossaan kauaskantoisten toimien tärkeyttä kestävän kehityksen tukemisessa. Toimikunnan istunto loi pohjaa New Yorkissa 20.5. alkaneille globaalin ruokakriisin ratkaisuun keskittyville ECOSOC:n keskusteluille.

Tarve nostaa investointien määrää nousi esiin istunnon keskusteluissa. Investointeja tulisi ohjata erityisesti tutkimukseen, innovatiivisiin ja kestäviin teknologioihin sekä infrastruktuuria tukeviin ratkaisuihin kehitysmaissa.

Toimikunnalle pitämässään puheessa pääsihteeri Ban Ki-moon korosti, että maataloudelle täytyy antaa uutta voimaa. "Meidän täytyy työskennellä yhdessä kehittääksemme uutta teknologiasukupolvea sekä viljelymenetelmiä, jotka mahdollistavat toisen vihreän vallankumouksen, joka antaa sijaa kestäville edistysaskelille minimoimalla ympäristöhaitat ja samalla tukee kestävän kehityksen tavoitteita."

"Sanon tämän selkeästi. Meidän täytyy käsitellä hallinnasta päässeitä ruoan hintoja hätätilanteena. Meidän täytyy toimia nopeasti ja kohdistaa toimenpiteet hätäruoka-avun toimittamiseen sitä tarvitseville ihmisille", Taloudellisten ja sosiaalisten asioiden osaston varapääsihteeri Sha Zukang sanoi. Hän totesi myös, että pelkkä hätäapu ei riitä. "Meidän täytyy varmistaa, ettei tilanne toistu."

Monet osallistujamaat korostivat äärimmäisen ja laajalle levinneen maaseudun köyhyyden olevan yhä suurin este taistelussa aavikoitumista vastaan. Osallistujat ilmaisivat myös huolensa YK:n aavikoitumissopimuksen toimeenpanoon suunnatun rahoituksen vähyydestä. Samalla sopimuksen uuden 10-vuotissuunnitelman nähtiin kuitenkin sitouttavan jäsenet kohtaamaan uudella tavalla maan tilan huononemiseen liittyvät haasteet.

Useat istuntoon osallistuneet maat toivat lisäksi esiin huolensa biopolttoaineiden käytöstä. Toisaalta biopolttoaineiden todettiin vähentävän hyvin hallinnoituina riippuvuutta fossiilisista polttoaineista, hillitsevän hiilidioksidipäästöjä ja työllistävän väestöä.

Toimikunnan istuntoon osallistui lähes 60 ministeriä, 680 edustajaa 126 kansalaisjärjestöstä. Kansalaisyhteiskunnan edustus oli aiempia istuntoja kattavampi. Edustettuina olivat muun muassa naiset, maanviljelijät, tiede, talous, lapset ja nuoret, paikallistason hallinto, ammattiliitot sekä alkuperäiskansat.

Ruokakriisiä käsitellään myös YK:n elintarvike- ja maatalousjärjestö FAO:n korkean tason tapaamisessa 3.-4.6. Roomassa.

Lähteet:

Countries Stress Long-Term Solutions for Sustainable Agriculture and Rural Poverty as Commission Sustainable Development Concludes (pdf)

Lisätietoa:

Kestävän kehityksen toimikunnan 16. istunto käynnissä