Kansalaisjärjestöjen UPR-lausuntojen määräaika umpeutuu marraskuussa

27.10.2011

Suomi osallistuu toista kertaa YK:n ihmisoikeusneuvoston yleiseen määräaikaistarkasteluun (Universal Periodic Review - UPR) toukokuussa 2012. Kansalaisjärjestöillä on mahdollisuus osallistua UPR-prosessiin toimittamalla tietoa Suomen ihmisoikeustilanteesta YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimistoon (OHCHR) 21.11.2011 mennessä. Ihmisoikeusvaltuutetun toimisto koostaa sidosryhmiltä saamiensa tietojen pohjalta 10 sivun yhteenvedon, jota UPR-työryhmä hyödyntää osana määräaikaistarkastelua.

Yleinen määräaikaistarkastelu on YK:n ihmisoikeusneuvoston vuonna 2008 käynnistämä toimintamuoto, jonka avulla neuvosto tarkastelee kaikkien YK:n jäsenvaltioiden ihmisoikeustilannetta kokonaisvaltaisesti neljän vuoden sykleissä. Suomen ihmisoikeustilannetta käsiteltiin ensimmäistä kertaa UPR-työryhmän ensimmäisessä istunnossa keväällä 2008.

Tuolloin Suomea kehotettiin muun muassa tehostamaan syrjinnän vastaisia toimiaan, edistämään vähemmistöjen (erityisesti etnisten ja seksuaalivähemmistöjen) oikeuksia ja torjumaan rasistisia ilmiöitä erityisesti internetissä. Myös perheen sisäinen naisiin ja lapsiin kohdistuva väkivalta nousi esiin. Lisäksi Suomea kehotettiin harkitsemaan eräiden kansainvälisten yleissopimusten, kuten ILO:n alkuperäiskansojen asemaa koskevan sopimuksen nro. 169, ratifiointia.

Suurin osa Suomen ensimmäisellä UPR-kierroksella saamista suosituksista on edelleen ajankohtaisia.

Suomen YK-liitto aikoo toimittaa YK:n ihmisoikeusvaltuutetun toimistoon lausunnon Suomen tulevaan UPR-tarkasteluun liittyen. Mikäli teillä on kiinnostusta tuoda oman järjestönne näkemyksiä mukaan lausuntoon, olkaa yhteydessä KMN-verkoston koordinaattoriin Jenni Kauppilaan viimeistään 11.11.2011 mennessä: jenni.kauppila(at)ykliitto.fi

Lisätietoa: UPR Info; OHCHR