Kansalaisjärjestöillä keskeinen rooli ihmisoikeuksien turvaamisessa

Pariisissa 3.-5.9. järjestetty kansalaisyhteiskunnan ja YK:n vuosittainen konferenssi kokosi yhteen yli 500 järjestöä noin 90 eri maasta. Osanottajia konferenssissa oli reilusti yli tuhat.

YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon muistutti kokouksen osallistujille pitämässään puheessa, että ihmisoikeudet ovat olleet maailmanjärjestön toiminnan keskiössä aivan järjestön perustamisen ensimmäisistä vuosista lähtien.

"Samaan aikaan kansalaisjärjestöt ovat olleet ihmisoikeuksien edistämisen etulinjassa", Ban sanoi. "Kuuden vuosikymmenen ajan ihmisoikeusaktivistit ovat olleet valmiita luopumaan vapaudestaan ja jopa hengestään varmistaakseen, että kaikilla maailman ihmisillä - rotuun, etniseen taustaan, sukupuoleen tai yhteiskunnalliseen asemaan katsomatta - olisi mahdollisuus nauttia ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen takaamista oikeuksista."

Pääsihteeri totesi, että ihmisoikeudet eivät vielä nykyäänkään toteudu täydellisinä ja että monet ihmiset joutuvat jokapäiväisessä arjessaan ihmisoikeusloukkauksien kohteeksi.

"On meidän velvollisuutemme varmistaa, että ihmisoikeudet ovat osa elävää todellisuutta ja että ne ymmärretään ja että niitä noudatetaan kaikkialla maailmassa. Usein juuri ne ihmiset, jotka joutuvat eniten kärsimään ihmisoikeusloukkauksista, eivät ole tietoisia ihmisoikeuksien yleismaailmallisen julistuksen olemassaolosta", Ban Ki-moon totesi kokouksen osallistujille.

Erilaisten istuntojen ja työryhmien aikana kuultiin mm. ihmisiä, jotka
ovat olleet mukana työstämässä ihmisoikeusjulistusta vuonna 1948. Lisäksi
kuultiin mm. nuoria sudanilaisopiskelijoita, joiden nimiä ei voitu
turvallisuussyistä kertoa julkisesti.

Pitkän uran tehnyt ruotsalainen diplomaatti Jan Eliasson, YK:n 60.
istuntokauden puheenjohtaja, totesi pitämässään alustuksessa,
että ilman intohimoa maailmassa ei tapahdu mitään, ja ilman myötätuntoa
saadaan aikaan vain vääriä asioita.

Tapahtuma tarjosi valtavan hienon näköalapaikan tarkastella monipuolista
työtä, jota kansalaisjärjestöissä ympäri maailman tehdään. Oli kyse
kehityskasvatuksesta Suomessa tai järjestöjen toimintamahdollisuuksista
Etiopiassa, viesti on sama - ihmisoikeuksien yleismaailmallisen
julistuksen merkitys mielekkään elämän mahdollistamiseksi kaikille
ihmisille on kiistaton ja yhä ajankohtainen.

Tilaisuus videoitiin, ja videomateriaali on saatavilla YK:n webcast-sivuilta. Materiaalia voi tarkastella puheenvuoroittain tai kokonaisina istuntoina. Tapahtuman webcast-sivulla on kalenteri, joka auttaa selaamisessa.

Esimerkkipoiminnat:

• 3.9. Simone Veilin (entinen Ranskan ulkoministeri, ihmisoikeusaktivisti) puheenvuoro avajaissessiossa
  • 4.9. Round Table 3: Human Rights and Human Security
  • 5.9. Round Table 5: Addressing Gross Human Rights Violations: Prevention and Accountability
  • 5.9. Ingrid Betancourtin (kolumbialais-ranskalainen ihmisoikeusaktivisti) puheenvuoro päätössessiossa
  • 5.9. Stephané Hesselin (mukana työstämässä julistusta 1948) puheenvuoro päätössessiossa

Yleensä YK:n päämajassa New Yorkissa järjestetty ns. DPI/NGO -konferenssi on YK:n tiedotusosaston (Department of Public Information) kansalaisjärjestöyksikön (Non-governmental Liaison Service) merkittävin vuotuinen tapahtuma. Tilaisuuden ohjelma suunnitellaan yhteistyössä kansalaisyhteiskunnan edustajien kanssa, jotka järjestävät tilaisuuteen myös omaa ohjelmaa.