Kansainvälisenä rauhanpäivänä huomioidaan koulutuksen tärkeys

Kansainvälisen rauhanpäivän rauhankelloseremonian viettäminen. Kuva: UN Photo/Paulo Filgueiras

Huomenna lauantaina 21.9. juhlistetaan vuosittaista YK:n kansainvälistä rauhanpäivää. Tämän vuoden rauhanpäivänä YK haluaa korostaa koulutuksen merkitystä osana rauhanrakentamista.

”Jokainen tyttö ja poika ansaitsee saada laadukkaan koulutuksen ja oppia arvoja, jotka auttaa kasvamaan maailmankansalaisiksi suvaitsevaisissa yhteisöissä”, lausui YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon eilen ennen rauhankellojen soittoa New Yorkissa.

Ban Ki-moonin mukaan meidän tulee muistaa niitä, jotka ovat konfliktien vaikutuksen alaisia.

”Olen matkustanut monilla sota-alueilla. Olen vieraillut perheiden luona pakolaisleireillä. Pyyntö on usein sama: Koulutus etusijalle”, kertoo Ban Ki-moon.

Kansainvälisen rauhanpäivän tarkoituksena on vahvistaa rauhan ihanteita sekä varata päivä väkivallattomuudelle sekä maailman kattavalle tulitauolle. Vuosittaisen rauhanpäivän on määrä vahvistaa rauhan ihanteita sekä lieventää konfliktien syitä ja jännitteitä.

”Kansainvälinen rauhanpäivä on aika pohdiskelulle – päivä jolloin kerrataan uskomme väkivallattomuuteen ja vaaditaan maailmanlaajuista aselepoa ”, toteaa Ban Ki-moon.

Kansainvälinen rauhanpäivä perustettiin vuonna 1981 YK:n yleiskokouksen päätöksellä, jolloin päiväksi asetettiin joka syyskuun kolmas tiistai. YK:n yleiskokouksessa vuonna 2001 hyväksyttiin päätöslauselma 55/282, jonka mukaan kansainvälistä rauhanpäivää vietetään seuraavasta vuodesta lähtien aina 21. päivä syyskuuta.

YK-liiton rauhanpäivän koulutehtävät

Lue lisää: International Day of Peace 2013  Resolution 55/282