Kansainvälisen naistenpäivän teemana on naisten osallistuminen päätöksentekoon

Lukuunottamatta hiljakkoin Chilessä, Liberiassa ja Saksassa valtioiden johtopaikoille valittuja naisia, naisten pääsy johto- ja päätöksentekoasemiin ympäri maailmaa on yhä aivan liian hidasta, kertoo YK:n tuore raportti. Raporttia käsitellään naisten asemaa käsittelevän toimikunnan (Commission on the Status of Women) kokouksessa 27.2. - 10.3.2006.

"Viimeisten kymmenen vuoden aikana naisten määrä kansanedustuslaitoksissa on kasvanut nopeammin kuin koskaan aiemmin, mutta silti tälläkin tahdilla tasamäärä miehissä ja naisissa saavutetaan vasta vuonna 2040", kertoo pääsihteerin tasa-arvoasioiden erityisneuvonantaja Rachel Mayanja kansainvälisen naistenpäivän lehdistötilaisuudessa.

Joillakin osa-alueilla - kuten talouselämässä, akateemisessa maailmassa, valtion viroissa, mediassa ja oikeuslaitoksissa - kehitys on vielä hitaampaa. "Naiset pysyvät suurelta osin näkymättöminä, ja heidän äänensä kuulumattomissa", toteaa Mayanja.
Raportti huomioi, että niissäkin poliittisissa elimissä, missä naisten määrää on saatu lisättyä, poliittiset prosessit eivät ole silti automaattisesti tasa-arvoisempia.

Sen lisäksi, että naisten numeerista määrää lisätään, naisilla täytyy olla todellisia mahdollisuuksia vaikuttaa poliittiseen päätöksentekoon.

Raportti suosittelee, että naisten tehokasta osallistumista päätöksentekoon tuettaisiin enemmän seuraavissa asioissa:

- Strategisten liittojen rakentamisessa miesjohtajien ja muiden ratkaisevien toimijoiden kanssa

- Pääsyssä ratkaiseviin rakenteisiin, kuten vaikutusvaltaiset komiteat ja ministeriöt, mukaanlukien ulkopolitiikka, maanpuolustus, rahoitus- ja talousala sekä oikeus-, kauppa- ja teollisuusalat. Naisten tulisi myös pystyä vaikuttamaan ratkaiseviin prosesseihin kuten määrärahojen jakoon ja kulujen tarkasteluun

- Ratkaisevien käännekohtien löytämisessä, jolloin naisilla on suuremmat mahdollisuudet vaikuttaa päätöksentekoon. Tällaisia käännekohtia ovat mm. ajat, jolloin valtioiden perustuslakia uudistetaan tai kun valtiomuoto vaihtuu jostain muusta muodosta demokraattiseksi, sekä rauhaan siirtyminen sodan jälkeen.

Naisten asemaa käsittelevän toimikunnan viideskymmenes istunto keskittyy naisiin ja päätöksentekoon.

Lisätietoja naisten asemaa käsittelevä toimikunnan 50. istunnosta. Sivustolla on myös linkki pääsihteerin raporttiin.

Mediatiedustelut: Renata Sivacolundhu, Department of Public Information. Puh: (212) 963-2932 Fax: (212) 963 1186 tai Oisika Chakrabarti, Department of Public Information. Puh: (212) 963-8264 Email: mediainfo [ät] un.org

Kansalaisjärjestöjen tiedustelut: UN Division for the Advancement of Women. Email: Csw50 [ät] un.org

Pääsihteerin viesti kansainvälisenä naistenpäivänä

Kansainvälisen naistenpäivän kotisivu