Kansainvälisen demokratiapäivän teemana demokratiakoulutus

Tämän vuoden demokratiapäivän teemana on demokratiakoulutus, eli maailman ihmisten kasvattaminen oikeuksiensa ja velvollisuuksiensa ymmärtämiseen päätöksenteossa.

YK on vahvasti sitoutunut tekemään yhteistyötä kumppaneidensa kanssa maailmanlaajuisten ja paikallisten aloitteiden kehittämiseksi demokratiakoulutuksen nostamiseen oleelliseksi osaksi kaikkia koulutushankkeita ja osaksi pitkäaikaisia hallintostrategioita. Demokratiakoulutusta tarvitaan, jotta kaikkien valtioiden kaikki kansalaiset, niin vanhoissa kuin uusissakin demokratioissa, vakiintuneissa kuin epävakaissakin, ymmärtäisivät oikeutensa ja velvollisuutensa. Sitä tarvitaan eritoten maissa, jotka ovat vastikään tehneet demokraattisia saavutuksia, jotta niiden edistykset eivät tulisi tekemättömiksi.

Tänään YK:n päämajassa pidetään tapahtuma, jossa puhuvat YK:n demokratiarahasto UNDEF:n, Community of Democracies -järjestön, Amerikan valtioiden järjestö OAS:n, YK:n koulutus- ja tutkimuslaitos UNITAR:in ja UNESCO:n edustajat sekä Mongolian ja Puolan pysyvät edustajat YK:ssa. Tapahtumaa voi seurata suorana verkkolähetyksenä alkaen kello 20 Suomen aikaa.

Tapahtuman ohella käynnistetään YK:n demokratiarahaston rahoittama projekti demokratiakoulutuksen laajemmaksi käytäntöönpanemiseksi.

Liitteenä on pääsihteerin viesti YK:n kansainvälisenä demokratiapäivänä.

Demokratiapäivän kotisivut

Taustatietoa demokratiakoulutuksesta (Community of Democracies)