Kansainvälinen naistenpäivä

Tänään vietetään kansainvälistä naistenpäivää, jota on vietetty jo vuodesta 1911. Tämän vuoden kansainvälisen naistenpäivän teemana on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettaminen. YK:n tavoitteena on maailmanlaajuinen sukupuolten välinen tasa-arvo, naisiin kohdistuvan väkivallan lopettaminen ja maailman naisten saaminen osallisiksi poliittiseen ja taloudelliseen toimintaan.

Yhdistyneiden kansakuntien elintarvike- ja maatalousjärjestö (FAO), Kansainvälinen maatalousrahasto (IFAD), Maailman ruokaohjelma (WFP) ja the International Development Law Organization (IDLO) antoivat yhteisen lausunnon, jossa käyvät läpi naisiin kohdistuvan väkivallan ja syrjinnän seurauksista niin ravitsemuksen kuin kehityksenkin kannalta. Syrjivistä käytännöistä johtuen naiset ja tytöt saavat miehiä ja poikia vähemmän ravitsevaa ruokaa, joka johtaa aliravitsemukseen, mikä ehkäisee naisten aseman paranemista. Monien maiden lait suosivat miehiä naisten oikeuksien kustannuksella. Jos naiset pääsisivät yhtä hyvin käsiksi maatalouden tuotannon resursseihin, ruokaturva paranisi ja naisillekin riittäisi ravitsevaa ruokaa.

UNESCO:n johtaja Irina Bokova muisti viestissään 14-vuotiasta Malala Yousafzaita, joka yritettiin murhata 9.10.2012, koska hän vaati itselleen oikeutta käydä koulua. Yousafzain tarina on muistutus siitä, että naisten oikeuksien eteen on tehtävä vielä paljon töitä. Bokova mainitsee myös viestissään YK:n yleiskokouksen julistuksen naisten sukuelinten silpomisen lopettamiseksi. Afrikan valtiot ovat käyneet kampanjaa uskonnon ja kulttuurin nojalla tehdyn naisten sukuelinten silpomista vastaan, käyttäen välineinään ohjelmia, kampanjoita ja lakisäädöksiä.

Naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamiseksi lait ja säädökset ovat kuitenkin riittämättömiä. Todellinen muutos tulee koulutuksen avulla normien ja käytäntöjen muuttamiseksi.

Liitteinä FAO:n, IFAD:n, WFP:n ja IDLO:n lausunto (suomeksi) ja UNESCO:n johtajan viesti (englanniksi), .pdf