Kampanjoi köyhyyttä vastaan - Stand up and speak out

YK:n julistamaa kansainvälistä köyhyydenvastaista päivää vietetään jälleen 17. lokakuuta. Silloin voi osallistua maailmanlaajuiseen Stand Up and Speak Out against poverty and inequality -tapahtumaan. Tapahtuma on jatkoa vuonna 2006 järjestetylle Stand Up -tapahtumalle, johon osallistui yli 23 miljoonaa ihmistä 87 eri maasta. Kyseessä oli historian suurin yksittäinen Guinnessin ennätysten kirjaan päässyt tempaus.

Suomessa Stand Up and Speak Out -tapahtuma järjestetään lokakuun 17.-18. välisenä aikana. Aikaa tapahtuman järjestämiselle on 24 tuntia alkaen keskiyöllä 17.10 ja päättyen keskiyöllä 18.10. Ajankohta vaihtelee maittain aikavyöhykkeestä riippuen ja ainoastaan tänä aikana ilmoitetut tapahtumat lasketaan mukaan Guinnessin ennätysten kirjaan. Tapahtumien ennakkorekisteröinti ja tulosten kirjaaminen tapahtuu Stand Up and Speak Out -sivuilla.

Alla on koulujen käyttöön valmis aamunavausteksti, jota voi vapaasti käyttää.

Stand Up and Speak Out -tapahtuma on osa YK:n vuosituhatkampanjaa, jonka tarkoituksena on kiinnittää huomio vuosituhattavoitteisiin ja julkisesti vaatia päättäjiä pitämään lupauksensa, jotta asetetut tavoitteet saavutettaisiin.

--------------------------------------------------

Valmis aamunavausteksti käytettäväksi kouluissa

Hyvää huomenta!

Tänään 17. lokakuuta vietetään kansainvälistä köyhyydenvastaista päivää. Tiesitkö, että maailman johtajat lupasivat poistaa köyhyyden maailmasta vuonna 2000? Tänään muistutamme maailman johtajia tehdyistä lupauksista.

Aivan hetken kuluttua yritämme lyödä viime vuonna Guinnessin ennätysten kirjaan merkityn ennätyksen nousemalla yhtäaikaisesti seisomaan maailman köyhyyden vähentämiseksi ja tukeaksemme sen tiimoilta vuonna 2000 tehtyjä lupauksia eli YK:n vuosituhattavoitteita. Samoin tekevät tuhannet ihmiset eri puolilla maailmaa nyt kuluvan vuorokauden aikana.

Tempaus on jatkoa vuonna 2006 järjestetylle Stand Up -tapahtumalle, johon osallistui yli 23 miljoonaa ihmistä 87 eri maasta. Kyseessä oli historian suurin yksittäinen Guinnessin ennätysten kirjaan päässyt tempaus.

Yhteistä ponnistusta mittaavat YK:n Millenium-kampanja sekä Guinness World Record. Tavoitteenamme on siis yltää suurimpaan ihmisjoukkoon, joka koskaan on noussut konkreettisesti ylös köyhyyttä vastaan.

Näillä sanoilla, pyydän teitä kaikkia nousemaan ylös. Nyt seisomme minuutin verran, kello käy - toivoen että tämän sukupolven aikana äärimmäinen köyhyys jäisi viimein historiaan, kun keinot sen voittamiseen kerran ovat olemassa.

Me edustamme sukupolvea, joka aikoo poistaa äärimmäisen köyhyyden maailmasta. Kyseessä on aikamme suurin haaste. Me emme voi jäädä paikoillemme odottamaan, kun vielä nykypäivänä miljoonat ihmiset kuolevat estettävissä oleviin syihin joka vuosi, ja köyhässä maassa syntyvän lapsen elinikä on 30 vuotta lyhyempi kuin rikkaissa maissa.

Vaikka maailmassa on tehty useita lupauksia YK:n vuosituhattavoitteissa lueteltujen sitoumusten täyttämiseksi, ei riittävästi tuloksia ole vielä saatu aikaan.

Siksi me ja sadattuhannet muut ihmiset yli sadassa maailman maassa kannustamme nyt johtajiamme pitämään sanansa koskien kehitysmaiden velkojen anteeksiantoa, kehitysapua ja kansainvälisen kaupan kiemuroita - mitä ikinä se ottaakaan että köyhyydelle saadaan piste - jotta myös tällä saralla päästään maaliin.

Toivomme että myös köyhät maat kantavat nykyistä paremmin vastuuta heikoimpien kansalaistensa hyvinvoinnista. Heitäkin kannustamme ottamaan todesta luotettavuuden ja rahankäytön seurannan vaatimukset, kitkemään korruption ja vähentämään eriarvoisuutta nykyistä tehokkaammin.

Jokaisella sukupolvella on omat taistelunsa. Ei ole kauaa siitäkään, kun Suomi on kamppaillut köyhyyttä ja nälkää vastaan. Haasteiden voittaminen on saattanut näyttää ylivoimaiselta. Mutta historia on osoittanut uudelleen ja uudelleen, että taistelu voidaan voittaa, kunhan riittävän moni ihminen sanoo, että epäoikeudenmukaisuus saa nyt riittää! Ei enää tekosyitä, vaan toimintaa: tehdään köyhyydestä historiaa myös maailmanlaajuisesti. Muista, että juuri sinun toiminnallasi on merkitystä.

Kiitos - voitte istua. YK:n Millenium-kampanjan sivuilta voitte parin päivän kuluessa käydä katsomassa, montako meitä kaikkiaan oli Suomessa ja maailmanlaajuisesti, ja löimmekö viime vuonna tehdyn ennätyksen.