Jokaisella on oikeus lukea!

Jokaisella on oikeus lukea - YK:n lukutaitopäivän tapahtuma Narinkkatorilla 7.9.2013

Joka vuonna 8. syyskuuta vietettävä Kansainvälinen lukutaitopäivä lähestyy kovaa vauhtia! Suomen YK-liitto on jälleen mukana päivän henkeen sopivassa tapahtumassa, jonka sanomana on jokaisen oikeus lukea. Helsingin Narinkkatorille kokoontuu lauantaina 7. syyskuuta klo 10-17 yhteensä 16 eri tahoa, jotka haluavat kertovat lukemisesta ja sen vaikeuteen liittyvistä aiheista ja esitellä samalla toimintaansa kaikille kiinnostuneille. Päivään osallistuvat myös monet tutut kasvot, muun muassa Eija Vilpas ja YLE:n menestyssarjasta tutut Toisenlaiset frendit.

Päivän aikana on yli kymmenen tietoiskua, joissa esitellään esimerkiksi selkokieltä ja selkokielisiä julkaisuja sekä muita tapoja tehdä lukeminen helpommaksi. Päivän vietolla halutaan korostaa sitä, että lukutaito on ihmisoikeus, joka mahdollistaa yksilön kehityksen, kouluttautumisen ja täyden kapasiteetin hyödyntämisen. Tapahtuman järjestäjät haluavat muistuttaa, että lukutaitoon ja lukemiskulttuuriin täytyy kiinnittää huomiota myös Suomessa.

Päivän ohjelma:
10.00 Avaus, Vuoden selväsanainen -palkinto, Suomen YK-liitto, Selkokeskus
10.30 Opetusministeri Krista Kiuru vastaanottaa Sano se selkosuomeksi! -repun, Kehitysvammaisten tukiliitto ja Me Itse ry
11.00 Eija Vilpas: aistit avoinna ja tilanteissa mukana, Suomen Kuurosokeat ry
11.30 Selkokirja rakastaa lukijaansa, Lukutuki – Läsombud Selkokeskus, LL-Center
12.00 Toisenlaisten frendien tarinoita, Marjukka Havumäki haastattelee
12.30 Silmin, korvin vai sormin – monta tapaa lukea, Keskuspuiston ammattiopisto
13.00 ATK kaikille! Eläkeläiset ry
13.30 Vekkari-projekti: kokemuksia lukemis- ja kirjoitusharrastuksesta, Helsingin Kehitysvammatuki 57
14.00 Tarvitaanko lukutaitoa työllistymisen poluilla? Rinnekoti-säätiö
14.30 Toisenlaisten frendien tarinoita
15.00 Lukemisen iloa, Lukukeskus
15.30 Rakastu äänikirjaan! Äänikirjan tekijän haastattelu, Celia-kirjasto
16.00 Lukeminen on ihmisoikeus! Kulttuuria kaikille -palvelu, Kynnys ry

Suomen YK-liitto avaa tapahtuman tervehdyksellään ja päivystää torilla koko päivän ajan.

Mukana tapahtumaa järjestämässä on myös jäsenjärjestömme Helsingin nuorten ja opiskelijoiden YK-yhdistys HYKY!

Lisätietoa:

Lukutaitopäivä löytyy myös Facebookista (http://bit.ly/oikeuslukea)

Suomen YK-liiton Globalis-palvelusta löydät myös koululaisille sopivia tehtäviä lukutaitopäivästä ja muista YK-päivistä (Globalis)