Itäkongolaisten siviilien kohtalo huolestuttaa pakolaisjärjestöä

Kongolaisia pakolaisia Bubukwangan vastaanottokeskuksessa Länsi-Ugandassa. Kuva: UNHCR/L. Beck

YK:n pakolaisjärjestö UNHCR on ilmaissut huolensa taisteluista Pohjois-Kivun maakunnassa Kongossa. Ugandan Punainen risti arvioi, että 66 000 kongolaista on paennut Kongon armeijan ja ugandalaisen ADF-kapinallisryhmän välisiä taisteluita Ugandan puolelle.

”Humanitaarisilla toimijoilla ei ole pääsyä konfliktialueelle ja niiden siviilien tila, jotka eivät ole pystyneet pakenemaan Ugandaan, on epäselvä”, kertoo pakolaisjärjestön tiedottaja Adrian Edwards. Myös Ugandaan päätyneiden siviilien olot ovat huolestuttavat, koska Edwardsin mukaansa monet pakolaiset ovat tuoneet mukanaan Ugandaan eläimiään, joiden kanssa he nukkuvat ahtaassa majoituksessa, lisäten näin tartuntatautien riskiä. Maailman ruokaohjelman tukemana Ugandaan on perustettu jo kaksi kenttäruokalaa ja alueen kouluja on varattu pakolaisten käyttöön, mutta nykyisten majoitustilojen kapasiteetti on rajattu ja täyttymässä.

Itä-Kongossa toimii ADF:n lisäksi M23-kapinallisjärjestö, joka on pakolaisjärjestön mukaan jatkanut hyökkäyksiään Pohjois-Kivun pääkaupunkiin Gomaan. M23:n toimet ovat saaneet myös YK:n turvallisuusneuvoston hyväksymään YK-operaatio MONUSCO:n alaisuudessa toimivan hyökkäysjoukon perustamisen. Aseellisten kapinallisten neutralisoimiseen pyrkivä 3000-henkinen yksikkö on ensimmäinen laatuaan YK:n rauhanturvaoperaatioiden historiassa.

Lisätietoa:

UN concerned  for civilians as ongoing violence  displaces thousands in eastern DR Congo (UN News)

DR Congo M23 rebels battle army troops near Goma city (BBC News)

Analysis: Congo rebels prepare to face U.N. force with mandate to attack (Reuters)

Konfliktit: Kongon demokraattinen tasavalta (Globalis