"Ilmastosopimuksen tarve suurempi kuin koskaan"

16.11.2010

Järjestöt, YK-liitto mukaan lukien, painottavat, että ilmastosopimuksen tarve on tällä hetkellä suurempi kuin koskaan. Pakistanin tulvat, Venäjän metsäpalot ja ympäri maapalloa mitatut lämpöennätykset monien muiden tuhoisien esimerkkien kanssa osoittavat järjestöjen mukaan kiireellisten ilmastonsuojelutoimien tarpeellisuuden.

Järjestöt alleviivaavat, että olennaista Cancúnissa on luottamuksen rakentaminen eri maaryhmien välille Kööpenhaminan ilmastokokouksen laihojen tulosten jälkeen. Kehittyneiden maiden, kuten Suomen, tulee osoittaa ilmastokokouksessa johtajuutta. Lisäksi maiden tulee osoittaa sitoutumisensa prosessiin, ja viedä sitä eteenpäin poliittisella tahdolla ja joustavilla neuvotteluasemilla.

Cancúnin osapuolikokouksessa on järjestöjen mielestä otettava merkittäviä askelia kohti oikeudenmukaista, kunnianhimoista ja laillisesti sitovaa kattavaa kansainvälistä ilmastosopimusta, josta voitaisiin sopia COP17:ssa Etelä-Afrikassa. Cancúnissa tulisi sopia tulevan sopimuksen laillisesta muodosta.

Järjestöjen tavoitteita Cancúnin ilmastokokoukselle ovat muun muassa päästöjen kääntäminen laskuun seuraavien viiden vuoden aikana ja se, että päästövähennykset toteutetaan oikeudenmukaisen taakanjaon mukaisesti. Lisäksi järjestöjen mielestä teollisuusmaiden tulisi sitoutua vähentämään kokonaispäästöjään 25-40 prosenttia vuoden 1990 tasosta vuoteen 2020 mennessä.

Järjestöjen yhteiset teesit Cancúnin ilmastokokoukseen