Harri Holkerille Suomen YK-liiton kunniajäsenyys

Valtioneuvos Harri Holkerille on myönnetty Suomen YK-liiton kunniajäsenyys.

Harri Holkerilla on takanaan mittava ura kotimaisessa ja kansainvälisessä politiikassa. Hän on ensimmäinen suomalainen YK:n yleiskokouksen puheenjohtajana. Holkerin vetovastuulla oli YK:n 55. yleiskokous vuonna 2000. Kyseessä oli kaikkien aikojen mittavin huippukokous, the Millennium Assembly of the United Nations. Erityisen keskeisiksi kokouksessa nousivat vuosituhannen kehitystavoitteet, ns. vuosituhattavoitteet. Holkeri piti kunnioitettavalla tavalla esillä kansalaisyhteiskunnan osallistumista YK:n päätöksentekoon. Holkerin mielestä maailmanjärjestön menestyksellinen toiminta globalisaation haasteiden keskellä vaatii kansalaisyhteiskunnan osallistumista.

Yleiskokouksen puheenjohtajuuden lisäksi Holkeri on ansioitunut Balkanin ja Pohjois-Irlannin rauhanprosesseissa, joista jälkimmäiseen liittyen hän sai Kuningatar Elisabet II:lta Brittiläisen Imperiumin ritarin arvoa vastaavan kunnianosoituksen (Honorary Knight Commander of the Order of the British Empire). Elokuussa 2003 Holkeri nimettiin YK:n siviilihallinnon UNMIK:n päälliköksi Kosovossa.

Suomen YK-liiton kunniajäsenyys on ainutkertainen tunnustus, joka myönnetään erityisellä ja näkyvällä tavalla YK:n tavoitteiden ja päämäärien eteen työskennelleelle suomalaiselle henkilölle. Aiemmin kunniajäsenyys on myönnetty tasavallan presidentti Tarja Haloselle ja presidentti Martti Ahtisaarelle.

Lisätietoja: toiminnanjohtaja Helena Laukko, 040 556 0488