Hakuilmoitus: Kansalaisjärjestöjen edustaja YK:n yleiskokoukseen

11.4.2011

Vuonna 2007 hyväksytyn Suomen YK-strategian mukaisesti ulkoministeriön tavoitteena on edistää kansalaisjärjestöjen osallistumista YK-kokouksiin yhteistyössä Suomen YK-liiton kanssa. Kuluneella hallituskaudella tavoitteeseen on pyritty lähettämällä vähintään yksi kansalaisjärjestöjen edustaja ja yksi nuorisoedustaja New Yorkissa järjestettävään YK:n yleiskokoukseen osana Suomen virallista valtuuskuntaa.

Järjestöedustajan valintaprosessista vastaa Suomen YK-liitto ja nuorisoedustajan valinnasta Allianssi yhteistyössä YK-liiton kanssa. Valinnat vahvistaa valtioneuvosto ulkoministeriön esityksestä.

HAEMME NYT neljättä kertaa kansalaisjärjestöjen yhteistä edustajaa YK:n yleiskokousdelegaatioon. Kansalaisjärjestöjen edustaja osallistuu loka-marraskuussa New Yorkiin järjestettävään poliittisten puolueiden edustajien matkaan, minkä yhteydessä hän osallistuu myös yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn.

Osallistuja valitaan rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreilta: rauha ja turvallisuus, taloudellinen ja sosiaalinen kehitys, ihmisoikeudet, humanitaarinen toiminta, kansainvälinen oikeus sekä hallinto ja YK-reformit.

Edustajalta edellytetään:

- hyvää järjestökentän tuntemusta
- vahvaa osaamista vähintään yhdeltä temaattiselta alueelta
- hyvää esiintymis- ja viestintätaitoa sekä riittävää kielitaitoa
- valmiutta perehtyä ajankohtaisiin YK-kysymyksiin
- yhteistyökykyä muun järjestökentän kanssa sekä kokoukseen valmistautumisen että palautteen antamisen merkeissä. Edustajan odotetaan olevan myös laajemman järjestökentän käytettävissä syksyn kuluessa kokoukseen liittyvissä asioissa.

Vapaamuotoiset hakemukset tulee toimittaa Suomen YK-liittoon 22.4. mennessä toimisto [ät] ykliitto.fi.

Lisätietoa hakuprosessista ja osallistumisesta antavat toiminnanjohtaja Helena Laukko (09) 231 50 507 ja tiedottaja Eeva Hurmalainen (09) 231 50 501.