Guatemalan ihmisoikeustilanne heikentynyt

Guatemalan ihmisoikeustoimijoita vastaan tehdyt hyökkäykset ovat viimeisen viiden vuoden aikana miltei kaksinkertaistuneet. Viranomaiset tutkivat tapauksia perusteellisesti kuitenkin vain harvoin ja syylliset jäävät lähes aina rankaisematta, sanoo YK:n asiantuntija.

Kolmipäiväisen Guatemalan-vierailunsa jälkeen Guatemala Cityssä julkaisemassaan lausunnossa YK:n pääsihteerin nimittämä ihmisoikeuksien erityisedustaja Hina Jilani totesi tilanteen pahentuneen hänen edellisen, vuonna 2002 tekemänsä virallisen vierailun jälkeen - näin huolimatta Guatemalan hallituksen yrityksistä puuttua ongelmaan.

Ihmisoikeustoimijoita vastaan tehdään tällä hetkellä hyökkäyksiä keskimäärin joka toinen päivä - uhkailua, pahoinpitelyjä ja jopa murhia. Esimerkiksi heinäkuun 2002 ja joulukuun 2007 välisenä aikana Guatemalassa on murhattu 50 ihmisoikeustyöntekijää, Jilani toteaa raportissaan. Lisäksi se, että hyökkääjistä 98 prosenttia jää ilman rangaistusta, tekee oikeudenmukaisuudesta Guatemalassa tyhjän sanan, hän sivaltaa.

Hyökkäykset ovat levinneet laajalle ja kohdistuvat erityisesti taloudellisten, sosiaalisten ja kulttuuristen oikeuksien puolesta työskenteleviin sekä oikeudenmukaisuutta ja totuutta edistäviin organisaatioihin. Myös ammattiyhdistykset, journalistit ja alkuperäiskansojen ja talonpoikien edustajat kuuluvat riskiryhmään.

"Guatemala on tulojen jakautumisen perusteella yksi maailman epäoikeudenmukaisimmista maista. Väkivalta ja rikollisuus kukoistavat, miltei kaikki rikolliset jäävät rankaisematta ja samansuuntaisten voimien vaikutus estää muutoksen. Tämä on huonontanut ihmisoikeustyöntekijöiden työympäristöä", Jilani selittää.

Erityisedustaja lisää olevansa hyvin huolissaan kuulemistaan syytöksistä, joiden mukaan poliisi ja asevoimat olisivat sekaantuneet ihmisoikeustyöntekijöitä vastaan tehtyihin hyökkäyksiin. Sotilastiedusteluun kohdistuvan valvonnan vajeesta ja kansallisen siviilitiedustelupalvelun puuttumisesta johtuen valtion virkamiesten osallisuutta hyökkäystapauksiin on erittäin vaikeaa tutkia, Jilani kirjoittaa painottaen samalla asian vakavuutta. Lisäksi hän korostaa Guatemalan hallituksen velvollisuutta aloittaa syytösten todenperäisyyden tutkiminen välittömästi.

Jilani toivoo, että ihmisoikeustyöntekijöiden työrauha turvattaisiin erityisesti ennen Guatemalassa myöhemmin tänä vuonna järjestettäviä vaaleja.

Erityisedustaja kehotti Guatemalan hallitusta antamaan poliittisen tunnustuksen ja legitimiteetin ihmisoikeustoimijoiden työlle alkaen vahvoista ja julkisista hyökkäystenvastaisista kannanotoista. Nykyistä järjestelmää on Jilanin mukaan muutettava niin, että valtion instituutiot - erityisesti poliisi ja syyttäjät - tuomitsevat hyökkäykset koordinoidusti ja että kaikkiin tapauksiin puututaan nopeasti.

Ihmisoikeustyöntekijöitä Jilani kehotti vahvistamaan verkostojaan, jotta he voivat tarjota turvaa ja suojelua toisilleen.

Rohkaisuna Jilani totesi uuden hallituksen korostaneen sitoutumistaan ihmisoikeuksien edistämiseen muun muassa hyväksymällä rikollisten rankaisemista edistävän komission (Commission against Impunity in Guatemala, CICIG) perustamisen Guatemalaan joulukuussa 2006.

Lähteet:

Human rights defenders at grave risk in Guatemala

Despite some positive initiatives, human rights in Guatemala deteriorating