Euroopan parlamentin Saharov-palkinto mielipiteenvapauden puolesta

Euroopan parlamentin vuoden 2007 Saharov-mielipiteenvapauspalkinto myönnettiin sudanilaiselle ihmisoikeuksia puolustavalle lakimiehelle Salih Mahmoud Osmanille. Osman työskentelee kidutuksen vastaisen järjestön tukena ja antaa ilmaista oikeusapua Sudanin sisällissodan ja ihmisoikeusloukkausten lukuisille uhreille. Parlamentin puhemies Hans-Gert Pöttering luovuttaa palkinnon täysistunnossa Strasbourgissa 11. joulukuuta, päivä YK:n ihmisoikeuspäivän jälkeen.

Tervetuloa avoimeen yleisötilaisuuteen ja ihmisoikeusseminaariin tiistaina 11.12.2007 klo 11.30 - 14.00. (Eurooppatalo, Pohjoisesplanadi 31, 00100 Helsinki)

Ohjelma:

11.30 Euroopan parlamentin ihmisoikeuspolitiikka ja Saharov-palkinto
Päällikkö Pekka Nurminen, Euroopan parlamentin tiedotustoimisto

Ihmisoikeuspuolustajien tilanne maailmalla
Pääsihteeri Kristiina Kouros, Ihmisoikeusliitto

Venäjän nykytilanne ja Anna Politkovskajan perintö
Kansanedustaja Heidi Hautala

Kiina: toisinajattelijat Zeng Jinyan ja Hu Jia
Anu Tuukkanen, Amnesty International

12.15 Buffet-lounas

12.45 Sananvapaus Sudanissa
Juha Rekola, Journalistiliitto

Sudan sotien myllerryksessä
Kansanedustaja, entinen EU:n Sudan-erityisedustaja Pekka Haavisto

Palkintoseremonia Strasbourgista (satelliittiyhteys)
Saharov-palkinnon luovutus, puhemies Hans-Gert Pöttering
Salih Mahmoud Mohamed Osmanin puhe

Keskustelua

Tarjoilun järjestämiseksi toivomme ilmoittautumista viimeistään 10.12.2007 sähköpostitse ephelsinki [ät] europarl.europa.eu tai puhelimitse (09) 6220 450.

Seminaarin järjestää Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimisto yhteistyössä Amnesty Internationalin, Ihmisoikeusliiton, Suomen Journalistiliiton, Suomen PENin ja Suomen YK-liiton kanssa. Tilaisuudessa on myös mahdollisuus tutustua järjestöjen toimintaan.

Uutinen palkinnon luovuttamisesta