Ensimmäinen ihmisen aikaansaama manner sai nimen

Tyynelle valtamerelle on muodostunut jätepyörre, joka on kooltaan kuin valtava maanosa. Tämä maailman ensimmäinen ihmisen aikaansaama manner sai Suomen YK-liiton Pallonkutistajat-kampanjassa yleisöltä nimen Trashlantis.

Tänään päättyneessä kilpailussa kerättiin yleisöltä nimiehdotuksia pääosin muoviroskasta koostuvalle pyörteelle. Yleisö sai äänestää suosikkiaan Pallonkutistajien verkkosivuilla.

Trashlantis sijaitsee keskellä Tyyntä valtamerta, Japanin ja Yhdysvaltojen välillä. Jätepyörre koostuu 3,5 miljoonasta tonnista pääasiassa muovista koostuvaa jätettä, joka kelluu veden pinnalla ja pinnan alla.

Täpärässä nimikilpailussa muutaman äänen erotuksella toiseksi kiri Polyetenia ja kolmanneksi Plastic Republic. Ehdotuksia tuli yhteensä noin 800. Yleisöltä tulleiden ehdotusten joukossa olivat myös muun muassa Kama Kasa, Pullomeri, Finitolandia ja Turku.

Muovimantereen pienoisversio, Roinalaitta, kiertää Helsingin rannoilla 3.–13.9 taiteilija Kristiina Tikke Tuuran kokoaman 12-metrisen jätelautan muodossa. Installaatio on osa Helsinki Design Weekiä.

Jätettä lauttaan kerätään merestä lauantaina 29.8. AWARE-sukellustapahtumassa Kaisaniemenrannassa.

Vetoomus kansainvälisen muovijätesopimuksen puolesta

Maailman merten jätepyörteet ovat kymmenkertaistuneet joka vuosikymmen aina 1950-luvulta alkaen. Jätepyörteet muodostuvat, kun merivirtojen liikkeet keskittävät kelluvaa muovia ryppäiksi.

Muovijäte valtamerissä on vaaraksi merieläimille ja merten ekosysteemeille, mutta myös ihmisten terveydelle. Kerran mereen jouduttuaan muovi ei häviä. Se jauhautuu mikroskooppisen pieniksi hiukkasiksi, mikromuoveiksi, ja kulkeutuu ravintoketjun kautta elimistöömme.

Muovipartikkeleissa on havaittu jopa miljoonakertaisia ympäristömyrkkypitoisuuksia verrattuna ympäröivään meriveteen.

Suomen YK-liitto kerää kampanjassaan allekirjoituksia vetoomukseen kansainvälisen, YK:n alaisen muovijätesopimuksen puolesta. Sopimuksen tarkoituksena on ennaltaehkäistä meriin kulkeutuvan muoviroskan syntymistä ja edesauttaa muovijätteen uusiokäyttöä.

Vetoomus luovutetaan syyskuussa päättäjille Helsingissä ja New Yorkissa.

Lisätietoja: www.pallonkutistajat.fi #pallonkutistajat

Allekirjoita vetoomus (allekirjoituksia kerätään vielä syyskuun puoliväliin): www.pallonkutistajat.fi/vetoomus

AWARE-sukellustapahtuma: lauantai 29.8.2015 klo 11.00–15.00, Kaisaniemenranta, Pitkänsillan vieressä. Järjestäjä Sukeltajat Itämeren puolesta ry.

Tiedustelut: Veera Vehkasalo, Suomen YK-liitto, veera.vehkasalo [ät] ykliitto.fi, 044 781 0301