Elisabeth Rehn Kansainvälisen rikostuomioistuimen uhrirahaston johtokunnan puheenjohtajaksi

Ministeri Elisabeth Rehn on valittu Kansainvälisen rikostuomioistuimen uhrirahaston (ICC Trust Fund for Victims) johtokunnan puheenjohtajaksi.

Rehn valittiin uhrirahaston johtokuntaan jo viime vuoden marraskuussa. Uuden johtokunnan kolmivuotinen toimikausi alkoi 1. joulukuuta.

Elisabeth Rehn edustaa johtokunnassa Länsi-Euroopan maista sekä Australiasta, Kanadasta ja Uudesta-Seelannista muodostuvaa ryhmää. Viisijäseniseen johtokuntaan kuuluvat Rehnin lisäksi kenialainen ihmisoikeusjuristi Betty Kaari Murungi, Latvian entinen presidentti Vaira Vīķe-Freiberga, kansallisen korvaus- ja sovituskomitean johtaja Eduardo Pizarro Leongómez Kolumbiasta sekä suurlähettiläs Bulgaa Altangerel Mongoliasta.

Kansainvälisen rikostuomioistuimen uhrirahasto perustettiin vuonna 2002. Sen avustustoiminta perustuu tällä hetkellä vapaaehtoisiin lahjoituksiin. Toiminta kohdistuu Kansainvälisen rikostuomioistuimen käsiteltävänä olevien rikostilanteiden uhrien ja heidän perheidensä auttamiseen. Johtokunnan pääasiallisena tehtävänä on ohjata uhrirahaston toimintoja ja resurssien jakamista sekä koordinoida ja valvoa avustushankkeita. Johtokunta raportoi toiminnastaan ICC:n Rooman perussäännön sopimusvaltioiden kokoukselle.

Uhrirahaston avustustoiminnan erityisenä kohderyhmänä ovat muun muassa seksuaalisen väkivallan uhrit sekä entiset lapsisotilaat. Rahaston varoja käytetään pääasiassa uhrien fyysiseen ja psyykkiseen kuntoutukseen sekä materiaaliseen tukeen. Rahasto voi maksaa uhreille myös vahingonkorvausta tai muuta hyvitystä ICC:n oikeudenkäynnin yhteydessä antaman päätöksen perusteella. Hankkeita on käynnissä muun muassa Kongon demokraattisessa tasavallassa ja Ugandassa.

Elisabeth Rehn on aiemmin toiminut muun muassa Suomessa kansanedustajana, puolustusministerinä ja tasa-arvoministerinä sekä europarlamentaarikkona. Hän on ollut myös YK:n ihmisoikeusraportoija sekä YK:n pääsihteerin erityisedustaja entisen Jugoslavian alueella. Viime vuosina Rehn on omistautunut kansainvälisille tehtäville. Etenkin naisten asema sodankäynnissä ja heidän roolinsa rauhanrakentamisessa ovat olleet vahvasti läsnä ministerin toiminnassa.