Ban Ki-moonin mukaan ilmastoneuvottelut oikeilla raiteilla

Syyskuussa YK:n päämajassa New Yorkissa pidetty korkean tason ilmastokokous huokui niin optimismia, tahtoa kuin myös toivoa. Kokouksessa oli paikalla arviolta satakunta eri valtioiden päämiestä ja ministeriä. Banin mukaan vaikuttaisi siltä, että eri maiden hallitukset olisivat valmiita hyväksymään sopimuksen Kööpenhaminassa.

“Monet johtajat ilmaisivat pitämissään puheissa huolensa ilmastonmuutoksesta ja sen tuhoisista vaikutuksista kotimaissaan” Ban sanoi. Hänen mukaansa välittömiin toimiin ilmastonmuutosten ehkäisemiseksi tulisi ryhtyä. ” Teidän lupauksenne on nyt kuultu ympäri maailman. Nyt teidän tulisi toteuttaa ne, aikaa on enää vähän jäljellä. Teillä on nyt vastuu ja mahdollisuus estää ilmastonmuutosta aiheuttamasta enempää katastrofia.”

Ban kertoi valtioiden lähentyneen selkeästi yhteisen tavoitteen edessä, kun nämä kävivät keskusteluita ja rakensivat luottamusta toistensa välille. Pääsihteeri kuitenkin korosti, että New Yorkin kokous ei pysty yksin takaamaan uuden ilmastosopimuksen toteutumista. Kööpenhaminan kokoukseen on aikaa runsaat kaksi kuukautta, ja sinä aikana valtioiden tulisikin pystyä saavuttamaan yksimielisyys uuden sopimuksen yksityiskohdista.

Kokouksen yhteenvedossa onkin nähtävissä viisi toteutettavaa pääkohtaa: muutoksille alttiimpien ja köyhimpien maiden avustaminen ilmastonmuutoksen aiheuttamiin vaikutuksiin sopeutumisessa, teollisuusmaiden päästöjen selkeä vähentäminen, kehitysmaiden avustaminen lievennystoimenpiteissä, taloudellisten ja teknologisten resurssien lisääminen sekä oikeudenmukainen hallintorakenne.

Ban kiitti Malediiveja siitä, että se ilmaisi pyrkimyksensä muuttua ilmastoneutraaliksi vuoteen 2020 mennessä. Malediivien presidentti Mohamed Nasheed ilmaisikin tunteisiin vetoavan vetoomuksen välittömien toimien puolesta. Hän myös toivoi, että kokouksessa annetuista lupauksista siirryttäisiin tekoihin. ”Me Malediiveilla haluamme uskoa, että jonain päivänä meidän sanoillamme olisi vaikutusta, ja siksi me jatkamme edelleen keskustelua aiheesta, vaikka te ette kuuntelisikaan”, Nasheed sanoi.

Ban kiitti myös Japania “poliittisesti rohkeasta ja ratkaisevaan hetkeen ajoitetusta lupauksesta" alentaa päästöjään 25 prosentilla vuoteen 2020 mennessä. Pääministeri Yukio Hatayama lupasi ottaa käyttöön kansallisen päästökauppajärjestelmän ja maksujärjestelmän uusiutuvalle energialle sekä harkita ilmaston lämpenemiseen liittyvää verotusta.

Itse kokous avattiin edesmenneen tähtitieteilijä Carl Saganin Pale Blue Dot -teoksesta lainatuin ja näyttelijä Djimon Hounsoun lausumin sanoin. Tätä seurasi elokuva, jonka olivat käsikirjoittaneet ja selostaneet useat lapset ympäri maailman.

Nasheedin ja Hatoyaman lisäksi myös Yhdysvaltain presidentti Barack Obama, Kiinan presidentti Hu Jintao, Ruandan presidentti Paul Kagame, Ruotsin pääministeri Fredtik Reinfeldt, Costa Rican presidentti Óscar Arias Sánchez ja Ranskan predisdentti Nicolas Sarkozy pitivät puheenvuoron avausistunnossa.

Myös Hallitustenvälisen ilmastopaneelin (Intergovernmental Panel on Climate Change, IPCC) puheenjohtaja Rajendra Pachauri muistutti syntyvistä uhkakuvista, jos ilmastonmuutoksen eteen ei tulla tekemään mitään.

”Jos emme toimi ajoissa, meistä kaikista tulee epäonnistuneiden maiden johtajia ja kansalaisia.”  Ilmastonmuutoksen vaikutusten lieventäminen toisi hänen mukaansa runsaasti etuja, kuten alhaisemmat ilmansaastepitoisuudet ja vakaamman maataloustuotannon.

Maailman elintarvikeohjelman (World Food Programme, WFP) pääjohtaja Josette Sheeran yhtyi Banin kanssa ajatukseen siitä, että jokaisen maan johtajan tulisi nyt keskittyä ilmastonmuutoksen suoraan ihmisiin kohdistuviin vaikutuksiin.
”Me WFP:ssa näemme päivittäin ilmastoon liittyvien tuhojen aiheuttamaa nälänhätää. Joka päivä me näemme, miten ihmiset joutuvat kärsimään kuivuudesta ja tulvista. Tilanne vain pahenee vuosi vuodelta.” Sheeranin mukaan ilmastonmuutos vain lisää kriisejä entisestään.

Uutinen englanniksi:
Climate talks on ‘right track,' but momentum must be maintained

Kokouksen yhteenveto