Ban Ki-moon korostaa kansalaisyhteiskunnan roolia kansainvälisessä terveydessä

1.9.2010

Valtion ulkopuolisilla kansalaisjärjestöillä on korvaamattoman arvokas rooli kansainvälisen terveyden tavoitteiden saavuttamisessa, sanoo YK:n pääsihteeri Ban Ki-moon. Pääsihteeri korostaa, että valtion, yksityisen sektorin ja kansalaisjärjestöjen yhteistyöllä terveystilannetta voidaan parantaa huomattavasti, etenkin naisten ja lasten osalta.

Ban puhui kansaisjärjestöjen puolesta elokuun lopulla Melbournessa, Australiassa, jossa järjestettiin kolmipäiväinen konferenssi, jonka kantavana teemana oli kansainvälinen terveys. Kehitystyötä mitattiin YK:n asettamien vuosituhattavoitteiden avulla.

"Teillä [kansalaisjärjestöillä] on ainutlaatuinen läsnäolo yhteisöissä. Te ymmärrätte kaikista haavoittuvimpien päivittäiset haasteet paremmin kuin kukaan muu. Teillä on intohimoa ja verkostoja levittää viestiämme kauas ja laajalle", Ban ylisti puheessaan.

YK:n UNAIDS-ohjelman johtaja Michel Sidibé sanoi, että kansalaisyhteiskunnan ponnistelut kolmen viime vuosikymmenen aikana on lisännyt huomattavasti HIV:ta ja AIDS:ia vastaan käytössä olevaa rahamäärää, mikä on vähentänyt sairauden aiheuttamaa kuolleisuutta.

Maailman johtajat kokoontuvat syyskuussa YK:n päämajaan New Yorkiin, jossa järjestetään vuosituhattavoitteita käsittelevä huippukokous. Terveystavoitteet - lapsikuolleisuuden vähentäminen, odottavien äitien terveyden parantaminen, AIDS:in, HIV:n ja malarian vastainen taistelu - ovat silloin yksi keskeinen puheenaihe.

YK:n vuosituhattavoitteiden verkkosivut (englanniksi)

YK:n UNAIDS-ohjelman verkkosivut (englanniksi)