Arabinaisten oikeudet nostettiin pöydälle YK-liiton seminaarissa

16.5.2011

Suomen YK-liiton, Suomen UN Womenin ja Euroopan parlamentin Suomen tiedotustoimiston järjestämässä seminaarissa "Naisten oikeudet arabikadun kuohunnassa - menetetty mahdollisuus?" keskusteltiin vilkkaasti naisten osallisuudesta rauhan ja demokratian rakentajina.

Keskiviikkona 11.5. pidettyyn seminaarin osallistui liki sata henkilöä. Tilaisuuden avasi Suomen UN Womenin puheenjohtaja Helena Ranta, joka korosti puheenvuorossaan YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 ("Naiset, rauha ja turvallisuus") merkitystä naisten aseman parantamiseen tähtäävänä kansainvälisoikeudellisena velvoitteena kuohuvilla alueilla.

"Meidän on varmistettava, että naiset ovat mukana myös silloin, kun  rauhanehdoista neuvotellaan. Silloin kun todellakin rakennetaan uutta yhteiskuntaa sortuneen yhteiskunnan raunioille. Tämä on mielestäni sellainen asia, joka meidän on saatettava poliittisten päätöksentekijöiden tietoon: Kun rakennetaan näitä yhteiskuntia uudelleen, me edellytämme, että päätöslauselman henkeä ja kirjainta noudatetaan sataprosenttisesti niin EU:n kuin YK:n tasoilla."

Pohjois-Afrikan ja Lähi-idän viimeaikaisista käänteistä seminaarissa alusti Ulkopoliittisen instituutin tutkija Timo Behr. Naisten osallisuutta demokratian rakentajina puolestaan pohti puheenvuorossaan Puolueiden kansainvälisendemokratiayhteistyön DEMO ry:n Johanna Poutanen. Poutanen korosti, että islamin, demokratian ja tasa-arvon välillä ei ole lähtökohtaista ristiriitaa.

Seminaarissa kuultiin Skypen välityksellä myös Open Society Instituten naisten oikeuksien yksikössä työskentelevän Hanan Rabbanin näkemyksiä Egyptin ja Tunisian naisten tämänhetkisesta tilanteesta perusoikeuksien toteutumisen kannalta. Rabbani totesi, että vaikka maissa on otettu selkeitä edistysaskelia naisten aseman parantamisessa, on olemassa myös todellinen vaara, että takapakkia otetaan.

Lopuksi seminaarissa kuultiin YK-liiton puheenjohtajan Antti Kaikkosen keväiset päätössanat. Kaikkonen korosti puheenvuorossaan naisten oikeuksien läpileikkaavuuden merkitystä Suomen YK-politiikassa. Kaikkosen mukaan Suomen tulee olla mukana avoimessa ja puolueettomassa YK:n ihmisoikeusneuvoston arviointityössä siten, että YK:n normatiivisen ja humanitaarisen työn legitimiteetti vahvistuu jatkossa entisestään.

Alta löydät DEMOry:n Johanna Poutasen sekä UPI:n Timo Behrin seminaarissa esittämät kalvopresentaatiot. Lisäksi seminaarin ohjelma löytyy ohesta.

MTV3 Uutisten raportti "Kansannousu muuttaa tasa-arvoa" YK-liiton seminaarista; haastattelussa Helena Ranta ja Johanna Poutanen.