Anu Juvonen kansalaisjärjestöjen edustajaksi yleiskokousdelegaatioon

YK:n yleiskokouksen istuntosali New Yorkissa. Kuva: UN Photo

Vuoden 2017 kansalaisjärjestöjen yhteiseksi edustajaksi YK:n yleiskokousdelegaatioon on valittu Puolueiden kansainvälinen demokratiayhteistyö – Demo ry:n toiminnanjohtaja Anu Juvonen. Suomen YK-liitto valitsi edustajan nyt yhdeksättä kertaa.

Kansalaisjärjestöjen yleiskokousdelegaatin paikkaa haki määräaikaan mennessä yhdeksän erinomaista järjestöedustajaa. Kiitämme kaikkia hakijoita. Tästä korkeatasoisesta joukosta YK-liiton puheenjohtajisto päätyi järjestökentän rotaatiotavoitteen huomioiden yksimielisesti esittämään tänä vuonna kansalaisjärjestöedustajaksi Anu Juvosta. Puheenjohtajisto katsoi, että juuri tänä aikana on tärkeää pitää esillä demokratian merkitystä rauhanomaisen ja kestävän kehityksen edellytyksenä sekä tukea poliittisten ja kansalaisoikeuksien toteutumista kansainvälisesti.

Kansalaisjärjestöjen edustaja osallistuu syksyllä New Yorkiin ja Washingtoniin tehtävään poliittisten puolueiden edustajien matkaan, jonka yhteydessä on mahdollista osallistua myös yleiskokouksen komiteatyöskentelyyn. Osallistuja valitaan vuosittain rotaatioperiaatteella YK:n eri toimisektoreilta.