Annan: Globaalien instituutioiden kuunneltava enemmän etelän maitav

"Viime vuosikymmenten aikana tapahtuneet muutokset ovat lisänneet kehitysmaiden painoarvoa kansainvälissä suhteissa. Globaalien instituutioiden olisi huomioitava tämä lisäämällä kehitysmaiden äänivaltaa ja osoittamalla suurempaa vastuullisuutta sekä koti- että ulkomailla", totesi YK:n pääsihteeri Kofi Annan puhuessaan perjantaina Havannassa Non-Aligned Movementin (NAM) kokouksessa.

Annan sanoi NAM:in muuttuneen kehitysmaiden omaksi liikkeeksi, joka on muuttanut kansainvälisten suhteiden dynamiikkaa koko maailmassa. Hän mainitsi kehitysmaiden välisen kaupan ja kehitysmaasta toiseen tapahtuvien investointien kasvaneen merkittävästi viime vuosien aikana. Tästä huolimatta maailmanlaajuiset tuloerot ovat edelleen räikeät teollisuusmaiden hyväksi.

"Globaalin etelän ääntä ei aina kuulla siinä määrin kuin olisi syytä", Annan totesi, mainiten esimerkkeinä "valitettavat takaiskut" WTO:n Dohan-neuvottelukierroksella ja Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n suhteelliset kiintiöt.

"Samaan aikaan YK:n turvallisuusneuvostossa vallitsee demokratiavaje", Annan jatkoi. Elimen uudistamispyrkimykset ja uusien jäsenien hyväksyminen eivät ole edenneet toivotulla tavalla.

Positiivisena kehityksenä Annan näkee monien kehitysmaiden kansalaisyhteiskuntien vahvistumisen, lehdistönvapauden lisääntymisen sekä edistyksen naisten aseman paranemisessa ja ihmisoikeuksien toteutumisessa.

Kehitysmaiden hallitusten on kuitenkin edelleen otettava vastuuta äärimmäisen köyhyyden poistamisessa, korruption vähentämisessä, HIV/AIDS -kysymyksessä ja ympäristön suojelussa. Artikkeli englanniksi