Ajankohtaisia globaalikasvatusnäkökulmia Maailma koulussa -seminaarissa 7.12.

Globaalikasvatusta toteuttavat järjestöt toivottavat Sinut, opettaja, tuleva opettaja tai kasvatustieteitä opiskeleva lämpimästi tervetulleeksi

MAAILMA KOULUSSA: globaalikasvatuksen mahdollisuudet -SEMINAARIIN tiistaina 7.12.2010

AIKA: klo 12.15 - 16.00
PAIKKA: Helsingin yliopisto, Siltavuorenpenger 10, auditorio 1

Maailma koulussa -seminaarissa syvennytään pohtimaan globaalikasvatuksen teemoja ja merkityksiä kouluopetuksessa, opetussuunnitelmissa ja kasvatustyössä. Tänä vuonna paneudutaan aiheeseen erityisesti kulttuurien ja sukupuolten moninaisuuden sekä kehityskasvatuksen näkökulmasta. Samalla tutustutaan myös kansalaisjärjestöjen tarjoamiin palveluihin ja keskustellaan järjestöjen ja koulujen välisen yhteistyön mahdollisuuksista.

Seminaarissa kuullaan globaalikasvatuksen asiantuntijoiden puheenvuoroja:
• Globaalikasvatuksen merkitys opetus- ja kasvatustyössä, opettaja Johanna Lampinen, Ihmisoikeudet.net
• Kulttuurien lähentymisen vuosi ja muut YK-teemat, Tuija Sarvi, Suomen YK-liitto
• Sukupuolen moninaisuus, Marita Karvinen, Seta
• Kehitysyhteistyö, kehityskasvatus ja gender, Eeva Ervamaa ja Alexander Munive, Plan Suomi Säätiö
• Opiskelijan kommenttipuheenvuoro, Jaakko Miettunen, Peduca

Seminaarin juontaa kouluyhteistyön koordinaattori Pekka Laukkanen Suomen Punaisesta Rististä.

Ilmoittauduthan seminaariin viimeistään 2.12.2010 osoitteeseen: globaalikasvatus [ät] kepa.fi. Ilmoittautuneille lähetään tarkempi seminaariohjelma sähköpostitse. Seminaariin osallistuville tarjotaan pullakahvit.

Seminaarin järjestävät yhteistyössä: Helsingin yliopiston Opettajankoulutuslaitos, Ihmisoikeudet.net, Kehitysyhteistyön palvelukeskus Kepa ry, Plan Suomi Säätiö, Rauhankasvatusinstituutti, Reilun kaupan puolesta Repu ry, Seta ry, Suomen Punainen Risti, Suomen Unicef, Suomen YK-liitto, Suomen Ympäristökasvatuksen Seura sekä Taksvärkki.

Järjestötori avoinna 10-17

Järjestöjen palveluita esittelevä ja ilmaista oppimateriaalia tarjoava järjestötori on avoinna auditorion aulassa klo 10-17. Ennen seminaaria klo 10-12 auditoriossa esitetään globaalikasvatukseen liittyviä filmejä. Ohjelma julkaistaan myöhemmin osoitteessa: www.globaalikasvatus.fi/tapahtumat/1534.

Tervetuloa inspiroitumaan, keskustelemaan ja verkostoitumaan!