Afganistanin tilanne puhutti Naton huippukokousessa Riikassa

Naton johtajat olivat yksimielisiä talebanien voittamisen tärkeydestä Afganistanissa. Lisäjoukkojen määrästä ja kansallisten rajoitusten vähentämisestä ei kuitenkaan päästy yksimielisyyteen.

Afganistanin tilanne hallitsi tiistaina käytävää keskustelua Naton huippukokouksessa Latvian pääkaupungissa Riikassa. Naton johtajat olivat yksimielisiä Afganistanin tilanteen haltuun ottamisen tärkeydestä. Tähän mennessä jäsenmaat eivät ole lähettäneet sinne tarvittavaa määrää joukkoja, ja lisäksi monet maat ovat asettaneet joukoilleen maantieteellisiä rajoituksia.

Naton edustaja kertoi kolmen maan luvanneen lisää joukkoja ja valtaosan helpottavan kansallisia rajoituksiaan. Julkisuudessa lisää joukkoja Afganistaniin ovat luvanneet Tanska, Tshekit ja Kanada. Naton edustajan mukaan kyseessä ei kuitenkaan ole nämä maat, mutta ei vielä suostunut myöskään nimeämään näitä.

"Useat jäsenmaat ovat lupautuneet lisäämään taloudellista sitoutumistaan, toisissa tapauksissa merkittävästikin, Afganistanissa toteutettaviin siviilihankkeisiin kuten kehitysapuun ja jälleenrakennukseen," hän lisäsi.

Useat isot jäsenmaat tekivät selväksi, etteivät ne ole täysin myöskään poistaneet rajoituksiaan. Ranska, Saksa, Italia ja Espanja jotka ovat aiemmin kieltäytyneet lähettämästä joukkojaan Etelä-Afganistaniin, lupautuivat lähettämään apua ongelma-alueiden lähettyville.

Italian pääministeri Romano Prodi sanoi, ettei Italian joukkojen sijoitus ja määrä tule muuttumaan, eikä Italia aio uudelleen sijoittaa joukkojaan kuin äärimmäisissä tilanteissa.

"Myös muut maat kuten Saksa, Ranska ja Espanja ovat yhtyneet meidän kantaamme," sanoi Prodi.

Ranskan viranomaisten mukaan Ranska voi sijoittaa joukkojaan "pyynnöstä ja tapauskohtaisesti" oman valvonta-alueen ulkopuolelle.

Espanjan pääministeri Jose Luis Rodriguez Zapatero tarjosi espanjalaisten helikoptereita käytettäväksi äärimmäisissä tilanteissa Nato joukkojen evakuoimiseen, mutta ei itse taisteluihin.

Ranskan joukot ovat sijoitettu pääkaupunkiin Kabuliin ja Espanjan joukot operoivat suhteellisen rauhallisessa Länsi-Afganistanissa.

Suurin tarve lisäjoukoista on Etelä-Afganistanissa, jossa sekä britit, tanskalaiset ja kanadalaiset ovat kärsineet raskaita tappioita.

Kanadan edustaja kertoi Kanadan pyytäneen 1000 vahvuisen lisäjoukon lähettämistä Afganistaniin ilman maantieteellisiä tai muita rajoituksia.

Kanada, joka on tähän mennessä menettänyt jo 44 sotilastaan, toivoi kaikkien Afganistanin operaatioon osallistuvien maiden luopuvan "byrokraattisista rajoituksista."

Jo ennen huippukokouksen alkua Yhdysvaltojen presidentti George W. Bush sanoi, että Afganistanissa voidaan onnistua ainoastaan jos jäsenmaat suostuvat vastaanottamaan myös "vaikeita tehtäviä."

Lue alkuperäinen artikkeli englanniksi