Afganistan valmistautuu vaaleihin

Sodan runtelemassa Afganistanissa järjestetään presidentinvaalit 20. päivänä elokuuta. Vaalien alla monet eri tahot ovat kantaneet huolta väkivaltaisuuksista, jotka uhkaavat vaalirauhaa. Kai Eide, YK:n pääsihteerin erityisedustaja ja YK:n UNAMA-operaation johtaja Afganistanissa, tuomitsi eilen erityisesti presidenttiehdokkaita ja heidän kannattajiaan vastaan suunnatut väkivaltaiset iskut.

Eide totesi, että viimeisten parin viikon aikana maassa on virinnyt ennennäkemättömän vilkas poliittinen keskustelu, johon myös suuri yleisö on ollut vahvasti osallisena. Hän painotti, että vaalien lähestyessä tämän keskustelun jatkuminen on tärkeintä, eikä huomiota tule suunnata turhiin syytöksiin ja vastasyytöksiin. Eide pyysi median edustajia välttämään virheellistä ja harhaanjohtavaa uutisointia, jotta kireä tilanne ei tulehtuisi entisestään.

Eide korosti, että vaalien jälkeen kaikilla on yhtäläinen vastuu vakaan yhteiskunnallisen ilmapiirin luomisesta. Hän totesi, että kaikkien ehdokkaiden on kampanjoitava sellaisella tavalla, että kansalaiset voivat hyväksyä vaalien tuloksen. Hän muistutti myös, että vaalien voittajan on hallittava koko maata.

Eiden mukaan vaalitoimikunta, turvallisuusinstituutiot ja YK tekevät kaikkensa, jotta vaalipäivänä mahdollisimman moni äänestyspiste olisi avoinna. Hän pani tyytyväisenä merkille vaalivilpin ehkäisemiseen pyrkivät paikallisviranomaisten toimet, joita ovat esimerkiksi arkojen tietojen käsittely kansainvälisten standardien mukaisesti sekä vaalitarkkailijoiden ja poliittisten toimijoiden läsnäolo äänestyspisteissä.

Lausunnossaan Eide ilmaisi huolestuneisuutensa myös Afganistanin vankilajärjestelmän ja oikeuslaitoksen heikosta tilasta korostaen muun muassa vangittuna olevien henkilöiden perheiden oikeutta saada tietoa läheisensä kohtalosta.