Tapahtuma

Lost and Found: elokuvanäytös ja keskustelu

Maailma kylässä -festivaaleilla esitettävä Lost and Found -lyhytdokumenttielokuva kertoo tarinan Kamal Husseinista, joka on omistanut elämänsä pakolaisleirillä hajotettujen perheiden yhdistämiselle. Mitä voidaan tehdä tilanteessa, jossa lapsi on kadonnut tai erossa perheestään?

Tyttö vaaleanpunaisessa paidassa pitää vauvaa sylissään. Taustalla pakolaisleirin ihmisvilinää.

Palkitun Orlando von Einsiedelin ohjaama Lost and Found -lyhytdokumenttielokuva kertoo tarinan Kamal Husseinista, joka on omistanut elämänsä pakolaisleirillä hajotettujen perheiden yhdistämiselle. Myanmarin armeijan toteuttamien etnisten puhdistusten kohteiksi joutuneiden joukossa Hussein luo toivoa paitsi toisensa löytäville lapsille ja vanhemmille, myös itselleen.

Lost and Found on palkittu useilla elokuvafestivaaleilla. Ohjaaja von Einsiedel on tunnettu muun muassa Oscarin napanneesta The White Helmets -lyhytelokuvasta sekä dokumentistaan Virunga, joka palkittiin esimerkiksi Emmy-, Peabody-, Grierson- ja duPont-Columbia-palkinnoilla.

Elokuvan tiedot:

Bangladesh | Iso-Britannia, 2019
Orlando von Einsiedel
Kieli: Bengali, burma
Tekstitykset: Englanti
Ei suositusikärajaa
Kesto: 22min

Elokuvan traileri

Elokuvan jälkeen kuullaan Suomen YK-liiton, maailman pakolaisjärjestö UNHCR:n ja kansainvälisen siirtolaisuusjärjestö IOM:n järjestämä keskustelu, jossa asiantuntijat keskustelevat maailman pakolaistilanteesta erityisesti lasten näkökulmasta. Keskustelemassa ovat:

Manuel Marques Pereira

Manuel Marques Pereira on IOM:n Bangladeshin-toimiston apulaispäällikkö ja valvoo IOM:n humanitaarista kriisiapua Rohingya-pakolaisten leirillä Cox’s Bazarissa.

Jessica Möttö

Jessica Möttö työskentelee YK:n pakolaisjärjestö UNHCR:lla juristina ja Suomen vastuuhenkilönä. Jessicalla on usean vuoden kokemus humanitaarisesta työstä Afrikassa.

Emma Rahikainen, juontaja

Emma Rahikainen on Suomen UNICEFin globaalikasvattaja ja sisältövastaava UNICEFin nuorten YouTube-kanavalla.

Keskustelun teema:

Maailmalla on paossa noin 30–34 miljoonaa lasta, joista monet ovat erossa vanhemmistaan. Miten tämä vaikuttaa lasten elämään? Onko pitkittyneille kriiseille ratkaisua näkyvissä? Elokuvan jälkeisessä keskustelussa kuullaan muun muassa maailman suurimman pakolaisleirin, Bangladeshissa sijaitsevan Cox’s Bazarin tilanteesta.