YK-päivä

Maailman hepatiittipäivä

World Hepatitis Day

Tänä päivänä huomiomme kohdistuu kolmeen aakkoseen:

A - Hepatiitti A:han sairastuu arviolta 1.4 miljoonaa vuosittain pilaantuneen ruuan tai tautiin sairastuneen ihmisten kautta. Tauti on harvoin tappava mutta se voi johtaa pitkäaikaisiin terveysongelmiin. Paras tapa suojautua on hankkia rokote tautia vastaan ja pitää huolta hygieniasta erityisesti riskitilanteissa.

B - Hepatiitti B on noin kahdella miljardilla ihmisellä ympäri maailmaa ja erittäin yleinen sairaus varsinkin Saharan eteläpuolella Afrikassa ja Etelä-Aasiassa. Tämä terveysalan työntekijöille vaarallinen, veriteitse ja suojaamattoman seksin kautta tarttuva tauti vaatii 600 000 ihmisen hengen vuosittain.

C - Hepatiitti C on noin 150 miljoonan ihmisen piina maailmanlaajuisesti. Vaikka tämä maksasairaus ei aina olekaan tappava ja siihen on mahdollista saada rokotehoitoa, sen tuoma karu todellisuus on yli 350 000 siihen vuosittain kuolevaa ihmistä.

Hepatiittipäivänä halutaan lisätä ihmisten tietoisuutta näiden tautien tunnistamisesta, leviämistavoista ja niiltä suojautumisesta. Lue siis lisää hepatiitista maailmanterveysjärjestön sivuilta niin tiedät miten varautua!

63. Maailman terveyskokous, 17.-21.5.2010, WHA63/18

Teemapäivän kotisivu (Maailman terveysjärjestö)