Hae mentorointiohjelmaan!

Vuoden YK:n ystävä Halonen
YK:n ystävät verkosto perustettiin lokakuussa, ja presidentti Tarja Halonen sai verkostolta vuoden YK:n ystävä -kunniamaininnan 2017. Sen ojensivat YK-liiton varapuheenjohtaja Tytti Tuppurainen (vas) ja puheenjohtaja Katri Kulmuni.

Oletko kiinnostunut tekemään töitä YK-teemojen parissa? Tai oletko jo konkari, joka haluaisi tukea suomalaista YK-osaamista? Hae YK:n ystävät -verkoston mentorointiohjelmaan!

Vaikuttavat suomalaiset asiantuntijat YK:ssa ovat koko Suomen etu. Meillä on pitkät perinteet vahvasta panostuksesta YK:hon sekä paljon kokemusta ja hiljaista tietoa, jonka siirtymistä seuraaville sukupolville voidaan edistää mentoroinnilla. Suomen YK-liitto ja lokakuussa perustettu YK:n ystävät -verkosto aloittavat YK-asioihin painottuvan mentorointiohjelman kannustaakseen ja tukeakseen omalta osaltaan suomalaisia, jotka ovat kiinnostuneet kehittämään YK-asioihin liittyvää asiantuntemustaan ja hakeutumaan töihin YK-tehtäviin.

Mentorointi on erinomainen oppimismenetelmä muun muassa hiljaisen tiedon siirtämiseen ja etenkin johtajien ja asiantuntijoiden oppimisen nopeuttamiseen ja urakehityksen tukemiseen. Opiskelijoille suunnatut mentorointiohjelmat puolestaan tarjoavat perspektiiviä urasuunnitteluun. Suomen YK-liiton ja YK:n ystävät -verkoston mentorointiohjelma pyrkii tavoittamaan molemmat kohderyhmät ja tarjoamaan mentoreita sekä nuorille YK-uralla tähtääville että kokeneemmille asiantuntijoille, jotka haluavat mahdollisuuden syventää ja laajentaa YK-tietämystään sekä kehittää ammatillista osaamistaan. Mentoroinnin tarkempi sisältö muodostuu aina mentori-aktori -parin vuorovaikutuksessa ja on luottamuksellista.

Mentorointiohjelma käynnistetään vuoden 2018 alkupuolella ohjelmaan ilmoittautuneiden yhteisellä tapaamisella. Ohjelma kestää vuoden ja osallistujat sitoutuvat siihen koko ajaksi. Ohjelmaan kuuluu kolme yhteistä tapaamista ja 4-6 paritapaamista mentorin ja aktorin kesken.

Haku ohjelmaan on auki vuoden 2017 loppuun asti. (Hakulinkit poistettu 10.1.2018)

Mentoroinnin aihealueet:

• YK:n rakenne ja toiminta
• Kansainväliset sopimukset
• Ihmisoikeudet
• Kehitysyhteistyö
• Yritykset ja kestävä kehitys
• Diplomatia
• Rauhanvälitys
• Ympäristö
• Ilmastopolitiikka
• Arktinen politiikka
• Kansainvälisyys ja monikulttuurisuus koulutuksessa

Jos olet kiinnostunut mentorina toimimisesta ja omaa alaasi ei ole mainittu listassa, kerro se meille!

Lisätietoja: Jenni Kauppila, jenni.kauppila [ät] ykliitto.fi, 044 781 0302

Mentorointiohjelmaan osallistuminen on ilmaista, mutta edellyttää voimassa olevaa YK:n ystävät -verkoston jäsenyyttä. Liity verkostoon täällä.