YK:n ystävät -verkosto perustettiin YK:n päivänä

Kuva: YK:n ystävät -verkoston johtotiimi ja Vuoden YK:n ystävä Tarja Halonen verkoston perustamistilaisuudessa. Kuvassa vasemmalta: Jutta Urpilainen, Rauli Virtanen, Peter Vesterbacka, Tarja Halonen, Ritva Semi, Gunvor Kronman sekä Helena Ranta.

YK:n päivänä 24.10. avattiin YK-liiton YK:n ystävät verkosto. Päivän aikana myös palkittiin Vuoden YK:n ystävä sekä keskusteltiin kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanosta sekä YK:n merkityksestä.

Päivän avasi perinteinen YK:n päivän jumalanpalvelus Tuomiokirkossa, jossa presidentti Tarja Halonen piti puheenvuoron. Iltapäivä aloitettiin keskustelulla kongressikeskus Marinassa teemasta "Kestävän kehityksen tavoitteet - Miten saamme kaikki mukaan?". Keskustelemassa olivat mm. presidentti Tarja Halonen, ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Kai Mykkänen. Lue varapuheenjohtajamme Tytti Tuppuraisen avauspuheenvuoro tilaisuudesta.

Paneelin jälkeen palkittiin ensimmäistä kertaa Vuoden YK:n ystävä, ja kunniamaininnan sai presidentti Halonen. Se myönnettiin presidentti Haloselle tunnustuksena monipuolisesta ja pitkäjänteisestä työstä inhimillisen ja kestävän tulevaisuuden edistämiseksi sekä ansioistaan YK:n ja monenkeskeisen yhteistyön vankkumattomana puolustajana.

Kunniamaininnan myöntää jatkossa vuosittain YK-liiton YK:n ystävät -verkosto, jonka perustamista juhlistettiin Marinassa kunniamaininnan jälkeen. YK:n ystävien tavoitteena on vahvistaa suomalaisten YK-osaamista ja tehdä tunnetuksi Suomen YK-politiikkaa sekä edistää YK:n päämäärien toteutumista niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin

Verkoston jäseneksi voivat liittyä kaikki verkoston päämäärät hyväksyvät henkilöt.

Samalla verkoston johtotiimi esittäytyi: paikalla olivat professori Helena Ranta, ulkoministerin rauhanvälityksen erityisedustaja ja kansanedustaja Jutta Urpilainen, yrittäjä Peter Vesterbacka, Hanasaaren kulttuurikeskuksen toimitusjohtaja Gunvor Kronman, toimittaja ja tietokirjailija Rauli Virtanen sekä OAJ:n erityisasiantuntija Ritva Semi. Johtotiimistä professori Jaakko Hämeen-Anttila ei päässyt tilaisuuteen.

Kuva: Presidentti Tarja Halonen sai Vuoden YK:n ystävä -kunniamaininnan. Kunniakirjan ojensivat YK-liiton puheenjohtaja Katri Kulmuni (oik) ja varapuheenjohtaja Tytti Tuppurainen (vas.) (Kuvaaja Alexander Zach)