YK-päivän tehtävä

YK-päivän tehtävä: Maailma koulussa

Mitä opin

Tutustutaan YK:n jäsenvaltioihin.

Tehtävän kuvaus


Ohjeet:

Tehtävän lämmittelynä, tutustukaa aluksi YK:n jäsenvaltioihin itsenäisesti omilla kännyköillä. Lämmittelylle varatkaa aikaa 5-10 minuuttia. Seuraavaksi, jakautukaa pareihin tai 3-4 henkilön pienryhmiin. Pienryhmille opettaja arpoo yhden YK:n jäsenmaan. Ryhmä kirjaa ylös tutkimansa asiat, joko mindmap-muotoon paperille, tai mikäli kaikilla on mahdollisuus päästä tietokoneelle, voi selvitetyistä asioista tehdä diaesityksen.

Jokainen ryhmä tutkii jäsenmaastaan:  

  • Milloin valtio on kuulunut YK:n jäseneksi, ja minkälaista toimintaa YK on maassa harjoittanut? 
  • Mitä kieliä valtiossa puhutaan? 
  • Maan geopoliittinen tilanne ja asema, valtion ympäristön tila, pääasialliset energiamuodot. Mihin ympäristösopimuksiin valtio on sitoutunut? 
  • Maan ekologinen ympäristö. Mikä on tyypillistä maan eläimistölle ja kasvikunnalle? 
  • Tapahtumia valtion historiasta. Onko maa ollut siirtomaavalta vai kolonisaation kohde? Mitä vaikutuksia tällä on ollut maan nykytilanteeseen? 
  • Maan yhteiskunnallinen tila, BKT, lukutaitoprosentti, eliniänodote, poliittinen rakenne ja tasa-arvotilanne. Mihin ihmisoikeussopimuksiin valtio on sitoutunut? 

Lopuksi ryhmät/parit esittelevät luokalle mindmappinsa/diaesityksensä.