Kannanotto/lausunto

Suomen YK-liiton lausunto humanitaarisen avun linjauksesta

Suomen YK-liitto kiittää mahdollisuudesta tulla kuuluksi ja lausuu kunnioittavasti humanitaarisen avun linjauksesta seuraavaa:

YK-liitto tervehtii ilolla selkeitä periaatteita hyvästä humanitaarisesta avunannosta. Jatkuvasti rahoitukseltaan kasvaneessa humanitaarisessa toiminnassa on tärkeää, että apua paitsi koordinoidaan paremmin, myös ohjataan strategisesti.

Avun rationalisointiin, tehostamiseen ja nopeuttamiseen liittyen ajatus yhteisrahastoista on kannatettava. Maailmanlaajuisesti keskeinen haaste on kaventaa kuilua humanitaarisen avun ja kehitysyhteistyön välillä. Kokonaisvaltainen jatkumo-ajattelu, jossa myös ennaltaehkäisevä apu mainitaan erikseen, on tervetullut linjaus.

On tärkeää, että YK:n turvallisuusneuvoston päätöslauselman 1325 "Naiset, turvallisuus ja rauha" aktiivisen toimeenpanon tarve mainitaan linjauksessa. Suomen YK-liitto toivoo, että linjauksessa huomioitaisiin paremmin humanitaarisen avustustoiminnan erityisasiantuntemuksen tarve ja pyrkimys keskittää kyseistä osaamista ministeriöön.

Linjauksessa todetaan, että ministeriön virkamiehet ovat käytettävissä kouluttajina Suomen tiede- ja opetuskentässä. Jotta ministeriössä olisi humanitaarisen avun sektorilla asiantuntevaa virkamieskuntaa, asia tulee huomioida myös rekrytoinneissa.

19.1.2007
Helena Laukko