Kannanotto/lausunto

Suomen YK-liiton kannanotto valtiovarainministeriön budjettiesitykseen

Suomen YK-liitto on syvästi huolissaan kehityksestä, joka on luettavissa valtiovarainministeriön 22.8.2011 tekemästä ehdotuksesta valtion talousarvioesitykseksi vuodelle 2012. YK-liiton huoli kohdistuu eritoten kehitysyhteistyövarojen kasvun huomattavaan hidastumiseen. Valtiovarainministeriön esityksen mukaan määrärahat kasvaisivat kuluvasta vuodesta 50 miljoonalla 887 miljoonaan euroon, jolloin kehitysyhteistyöhön käytettävä bktl-osuus säilynee kuluvan vuoden tasolla 0,56 prosentissa. Hallitusohjelmassa todetaan selkeästi, että Suomi tavoittelee kehitysyhteistyömäärärahojen kasvua kohti kansainvälistä sitoumustaan, eli 0,7 prosenttia bktl:stä vuoteen 2015 mennessä. VM:n ehdotuksen mukaisilla eväillä tähän tavoitteeseen ei päästä, kun jo hallitusohjelmassa sovittiin tason jäädyttämisestä vuosina 2013 ja 2014.

VM:n esitys karsii myös konfliktien ennaltaehkäisystä ja rauhanvälittämisestä, jotka ovat Suomen ulkopolitiikan tämänhetkisiä painopisteitä. Kriisinhallinnasta ei esitetä vähennyksiä. Suomen YK-liiton mielestä suuntaus on virheellinen, sillä kriisien ennaltaehkäisy tuottaa pitkällä tähtäimellä enemmän säästöjä kuin jo puhjenneen konfliktin selvittely ja jälleenrakentaminen.

Suomen YK-liiton mielestä on myönteistä, ettei VM:n esityksessä karsita määrärahoja monenkeskisestä kehitysyhteistyöstä tai eritoten YK:lta. Leikkaukset kohdentuvat kokonaisuudessaan kahdenvälisen kehitysyhteistyön, alueellisen ja temaattisen yhteistyön osalle sekä erityisesti lähialueille. YK-liiton mielestä olisi hallinnollisesti tehokkaampaa rajata kohdemaiden ja -alueiden määrää sen sijaan, että leikataan 1/3 joidenkin maiden yhteistyöbudjetista. Mikäli näin suuriin leikkauksiin ajaudutaan, tulisi ne toteuttaa hallitusti pidemmällä aikajänteellä riskeeraamatta käynnissä olevien ohjelmakokonaisuuksien tuloksellisuutta.

Hallitus on antanut ohjelmassaan vahvan sitoumuksen tukea YK:ta ja vahvistaa järjestön globaalia toimintakykyä. Budjettiesityksen perusteluissa korostetaan erityisesti rauhanvälitystoimintaan osallistumista ja vahvistetaan tuki turvallisuusneuvoston jäsenyyskampanjaan. Nyt tehty talousarvioesitys heikentää Suomen mahdollisuuksia näiden tavoitteiden saavuttamisessa.

Globalisoituva maailma tarvitsee vahvaa YK:ta ja maailmanjärjestö puolestaan jäsenmaiden kansalaisten tuen taakseen. Suomen YK-liiton perustehtävänä on tehdä tunnetuksi Yhdistyneiden kansakuntien päämääriä ja sen alajärjestöjen periaatteita sekä tukea järjestöjen toimintaa erityisesti vuosituhannen kehitystavoitteiden toteuttamisessa. Pidämme erittäin valitettavana valtiovarainministeriön esitystä vähentää Suomen YK-liiton tähän työhön saamaan valtionapua 15 prosentilla 265 000 euroon, mikä vastaa noin 0,002 prosenttia Suomen tuesta YK:lle ja sen alajärjestöille.

Lisätietoja: Helena Laukko, toiminnanjohtaja
Suomen YK-liitto