Kannanotto/lausunto

Globaalikasvatus osaksi käytännön perusopetusta

Suomen YK-liiton kannanotto 3.2.2010

Resursseja globaalikasvatukseen tulee peruskouluissa lisätä. Suomen YK-liiton jäsenjärjestöt ovat huolissaan siitä, ettei globaaliteemojen kattava käsittely kouluissa tällä hetkellä toteudu.

Valtakunnallisessa opetussuunnitelman perusteissa (Opetushallitus, 2004) perusopetuksen arvopohjaksi on määritelty ihmisoikeudet, tasa-arvo, demokratia, luonnon monimuotoisuuden
ja ympäristön elinkelpoisuuden säilyttäminen sekä monikulttuurisuuden hyväksyminen. Vaikka arvopohja näkyykin monien aineiden opetussuunnitelmissa, resurssit eivät käytännössä riitä aiheiden kokonaisvaltaiseen käsittelyyn. Jäsenjärjestömme ovat huolissaan siitä, että riittämättömistä materiaaleista ja tuntiresursseista johtuen kattava globaaliteemojen käsittely ei kouluissa toteudu. Janne Savolaisen Suomen YK-liitolle vuonna 2009 tekemän oppimateriaaliselvityksen mukaan syyt tähän löytyvät sekä opettajien puutteellisesta tietotaidosta, opetussuunnitelmasta että opetusmateriaalin sisällöstä. Savolainen esittää tutkimuksen pohjalta seuraavanlaisia suosituksia:

Opetussuunnitelmaan:
1. Ihmisoikeudet-käsitteen sisältö tulisi selventää esimerkiksi lisäämällä ihmisoikeuksien julistus opetussuunnitelmaan.
2. Rauhankasvatuksen alla ristiriitojen ratkaisutilanteet ja väkivallattomat käytännöt tulisi tuoda opetussuunnitelmaan läpileikkaaviksi teemoiksi.
3. Opetussuunnitelmissa tulisi painottaa nykyistä enemmän eri kulttuurien kohtaamista ja kulttuurien jatkuvaa keskinäistä vuorovaikutusta. Monikulttuurisuuden hyväksymistä kattavampi arvoperusta olisi kulttuurien välinen ymmärrys.
4. Globaalit teemat tulisi tuoda paremmin esille ainekohtaisiin opetussuunnitelman perusteisiin selkiyttäen oppiaineiden välistä työnjakoa.

Opetuskäytäntöihin:
1. YK:n käsittely olisi tuotava käytännöllisemmälle tasolle.
2. Opettajien materiaalien hankintaa tulisi helpottaa esimerkiksi keräämällä oppikirjoja tukeva KVK- materiaali keskitetysti yhdelle verkkosivustolle. (Ks. www.globaalivastuu.fi)
3. Jo tarjolla olevan oppimateriaalin käyttöä olisi tehostettava tarjoamalla opettajille koulutusta.

Oppimateriaaleihin:
1. Oppimateriaalien käsittelemiä YK-teemoja tulisi laajentaa koskemaan ihmisoikeusjulistuksen ja rauhanturvaamisen lisäksi myös ympäristöä, taloutta sekä ihmisten ja valtioiden omaa kapasiteettia vahvistavaa työtä.
2. KVK -teemoja käsitellään oppimateriaaleissa yleisesti hyvin suppeasti. Sisältöjä pitäisi syventää ja tehdä siitä oman ajattelun tukemiseen pyrkivää.
3. Oppikirjoihin tulisi lisätä tietoa kansalaisjärjestöistä ja siitä, kuinka nuori pääsee toimintaan mukaan.