YK:n pääsihteeri tuomitsee Etelä-Sudanin hyökkäyksen

Kuva: UNMISS/Isaac Billy

Etelä-Sudanissa, Jonglein osavaltiossa eilen tapahtuneessa välikohtauksessa on kuollut ainakin kaksitoista ihmistä: viisi intialaista rauhanturvaajaa, kaksi rauhanoperaatiossa (UNMISS) työskennellyttä ja viisi muuta siviiliä sekä loukkaantunut monia muita. Uhrimäärä saattaa vielä nousta, koska iskussa myös haavoittui yhdeksän YK:n työntekijää joista monet ovat kriittisessä tilassa.

Pääsihteeri Ban Ki-moon osoitti surunvalittelunsa Intian hallitukselle ja kuolleiden omaisille. Pääsihteeri vaati Etelä-Sudanin hallitukselta toimia, jotta tekijät saadaan oikeuden eteen. Hän muistutti, että rauhanturvaajien surmaaminen on sotarikos, joka käsitellään kansainvälisen rikostuomioistuimen alaisuudessa.

Isku tapahtui YK:n rauhanturvaosaston (DPKO) mukaan siviilien saattotehtävässä lähellä Gumurukin kylää, kun noin 200 aseistettua miestä hyökkäsi saattueen kimppuun. DPKO:n mukaan isku oli kohdistettu YK:n työntekijöitä vastaan. UNMISS:n erityisedustaja Hilde F. Johnsonin mukaan Etelä-Sudanin operaatio jatkuu tästä huolimatta.

South Sudan: UN officials, Security Council condemn deadly attack on peacekeepers (UN News)

YK:n pääsihteerin lausunto tapauksesta