YK-liiton uusi puheenjohtaja on Saara-Sofia Sirén

YK-liiton uudeksi hallituksen puheenjohtajaksi on valittu turkulainen kansanedustaja Saara-Sofia Sirén (kok). Sirénin mielestä globaalien haasteiden ratkaisemisessa tarvitaan YK:ta.
- YK ei ole täydellinen, mutta se on paras mahdollisuus, mikä meillä on. YK:n toimintaa voidaan vahvistaa ja kehittää.

Saara-Sofia Sirén
Kuva: Elina Laiho / Suomen YK-liitto.

Sirén valittiin puheenjohtajaksi YK-liiton syyskokouksessa keskiviikkona.
Tuore puheenjohtaja otti tehtävän ilolla vastaan ja muisteli osallistuneensa YK-liiton malli YK-kokoukseen jo opiskeluaikoina.

- Olen tehnyt kansanedustajana työtä muun muassa kehitysyhteistyön ja ympäristökysymysten parissa. YK:n toiminta on tullut tutuksi, etenkin ympäristöohjelma UNEP. YK:n järjestöistä ensimmäiseksi olen tutustunut UNICEFiin ja tutuksi on tullut myös UN Women. YK-liiton toiminnasta mieleenpainuvaa on ollut Jordanian matka ja vierailu pakolaisleirillä. Sirén on koulutukseltaan sekä kauppatieteiden maisteri ja filosofian maisteri.

Presidentti Tarja Halonen: "Meidän pitää tehdä enemmän"

Keskiviikkona vietettiin myös Suomen YK-liiton 65-vuotisjuhlaa. Juhlaan osallistui muun muassa YK-liiton kunniapuheenjohtaja, presidentti Tarja Halonen. Halonen kertoi YK:n syksyn yleiskokouksesta sekä meneillään olevasta ilmastokokouksesta.

- Negatiiviset asiat kehittyvät omaa tahtiaan siitä huolimatta pääsemmekö sopimukseen vai emme. Näin ollen meillä tulee kiire. Luonnon kanssa ei pysty neuvottelemaan, painotti Halonen.
- Hallitukset joutuvat käärimään hihansa ja tekemään enemmän kuin aiemmin ajattelivatkaan. Lupausten ja toimeenpanon välistä kuilua tulisi umpeenkuroa mahdollisimman pian ja asettaa uusia, realistisempia
tavoitteita. Pitää tehdä enemmän.

YK-liiton merkkipäivässä korostui ystävyyden teema. Varapuheenjohtaja Sanna Hämäläinen muistutti, että myös YK tarvitsee ystäviä.
- Tänä päivänä YK:ta tarvitaan enemmän kuin koskaan ja myös YK tarvitsee ystäviä ja tukijoita enemmän kuin koskaan. Siksi YK-liitto on perustanut YK:n ystävät verkoston tuomaan YK:n tavoitteet lähemmäs jokaista meistä.

YK-liitto tiedottaa, tekee kansainvälisyyskasvatustyötä kouluissa, vaikuttaa Suomen ja EU:n YK-politiikkaan sekä työskentelee rauhan, turvallisuuden, kestävän kehityksen ja ihmisoikeuksien puolesta. YK-liitolla on 67 jäsenjärjestöä.

Tuleva vuosi on YK:n 75-vuotisjuhlavuosi. YK-liiton hallituksen jäsenet vuonna 2020 ovat pj. Saara-Sofia Sirén (Kansallinen sivistysliitto), varapj. Noora Hammar (Maaseudun sivistysliitto), varapj. Riikka Keskitalo (Työväen sivistysliitto), Enni Ikonen (Kokoomuksen Nuorten Liitto), Laura Hämäläinen (Keskustan Opiskelijaliitto), Lauri Korvenmaa (Vihreiden nuorten ja opiskelijoiden liitto), Liisa Ketolainen (Naisjärjestöjen keskusliitto), Katri Pasanen ( Luonto-liitto), Kalle Virtanen  (Sosiaalidemokraattiset Opiskelijat), Dan Cederlöf (Svensk Ungdom), Pia Björkbacka (SAK), Niklas Vaalgamaa (Suomen YK nuoret) ja Aki Harju (Rauhanturvaajat).

Lisätietoja: Suomen YK-liitto, p. 0447810300, pj. Saara-Sofia Sirén saara-sofia.siren [ät] eduskunta.fi, p. 0505132051