Syyskuun huippukokoukset antavat mahdollisuuden kirittää kestävää kehitystä

Kestävän kehityksen agendan toteutuksen ja ilmastotoimien osalta ollaan monin paikoin pahasti jäljessä – ja toimilla on kiire. Syyskuun ilmastohuippukokous, nuorten ilmastokokous ja kestävän kehityksen huippukokous ovat tilaisuus vauhdittaa muutosta.

Nyman Tynkkynen Furman
Ilmastodelegaatti Sara Nyman, Sitran Oras Tynkkynen ja professori Eeva Furman keskustelivat tarvittavista toimista kestävän kehityksen edistämiseksi ja ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi.

”Meidän täytyy muuttaa tapaamme ajatella ja toimia, jotta voimme saavuttaa kestävän kehityksen tavoitteet”, totesi YK-liiton toiminnanjohtaja Helena Laukko eilen liiton kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpanoa ja ilmastotoimia käsittelevässä seminaarissa.

Kokonaisuudessaan tilaisuuteen osallistuneiden asiantuntijoiden viesti oli selvä: muutosta kohti kestävämpää kehitystä ei ole vielä tapahtunut, vaikka sekä kestävän kehityksen agenda että Pariisin ilmastosopimus sovittiin jo 2015 – mutta me voimme vielä muuttaa suuntaa.

Mahdollisuuksia vaikuttaa onkin YK-tasolla pitkin syksyä.

Yleiskokouksen aikaan 24.-25.9. New Yorkissa järjestetään ensimmäinen kestävän kehityksen huippukokous, joka tullaan jatkossa järjestämään joka neljäs vuosi. Samalla viikolla järjestetään myös ilmastohuippukokous ja sitä ennen nuorten ilmastokokous. Lisäksi syksyllä luvassa on myös YK:n kehitysrahoituskokous.

”EU:n puheenjohtajamaana Suomella on poikkeuksellinen mahdollisuus osoittaa johtajuutta näissä kokouksissa”, Laukko totesi.

Lisää pontta kestävän kehityksen edistämiseen antaa toivottavasti myös se, että tilanteesta saadaan lisää tutkimustietoa ensi viikolla: YK:n asettaman kansainvälisen tutkimusryhmän arvio maailman kestävän kehityksen tilasta julkaistaan tiistaina 10.9.

”Tulokset ovat kaiken kaikkiaan huolestuttavia, mutta toimiva tiekartta syntyy konkreettisten tulokulmien avulla”, tiivisti professori Eeva Furman Suomen ympäristöpolitiikkakeskuksesta seminaarissa.

Furman kuuluu raportin koostaneeseen viidentoista hengen kansainväliseen tutkijaryhmään. Raportti tulee myös esittelemään näitä konkreettisia suosituksia siitä, miten kestävässä kehityksessä päästään eteenpäin. Seminaarissa Furman painotti ennen kaikkea sitä, että kestävän kehityksen agendaa tulee edistää kokonaisuutena.

”Siitä ei voi poimia vain rusinoita”, hän totesi.

Eeva Furman
Professori Eeva Furman Suomen ympäristökeskuksesta kuuluu raportin tehneeseen kansainväliseen tutkimusryhmään. Kuvassa Furman Suomen YK-liiton seminaarissa syyskuussa.

Ilmastotoimissa ollaan jäljessä

Kestävän kehityksen teemoista seminarissa esillä olivat etenkin ilmastokysymykset, jotka näkyvät myös syksyn huippukokouksissa.

Pääsihteeri António Guterres on todennut, että ilmastonmuutos on aikakauttamme määrittävä teema ja sen torjumiseksi on toimittava nyt. Guterresin mukaan YK:lla on velvollisuus ottaa tässä globaali johtoasema, ja siksi hän on kutsunut koolle yleiskokouksen avajaisviikolle 23.9. järjestettävän ilmastohuippukokouksen.

”Huippukokouksesta tavoitellaan sitä, että useat maat näyttäisivät omalla esimerkillään, mitä ilmastojohtajuus tarkoittaa käytännössä”, totesi Helena Laukko.

Esimerkkiä todella tarvitaan, sillä harva maa on tällä hetkellä ottamassa ilmastojohtajan roolia.

"Maailman on menossa aivan eri suuntaan kuin pitäisi. Ilmastonmuutoksen pysäyttäminen vaikuttaa mahdottomalta – mutta siltä kaikki isot murrokset vaikuttavat ennen kuin ne tehdään”, tiivisti Sitran vanhempi neuvonantaja Oras Tynkkynen.

Maiden tähän mennessä antamat ilmastolupaukset eivät ole lähellekään riittäviä lämpenemisen hillitsemiseksi, eikä tilannetta auta muutamien maiden irtisanoutuminen ilmastotoimista. Tavoitteena on, että maat kiristäisivät lupauksiaan roimasti – tarve kiristää maiden ensimmäisiä päästövähennyslupauksia on kirjattu myös Pariisin sopimukseen.

”Enemmän toimia tarvitaan kaikilla tasoilla ja kaikilta toimijoilta. Mailta, kaupungeilta, yrityksiltä, järjestöiltä ja yksilöiltä. Nyt tarvitaan kaikkien kaikki”, tiivisti Tynkkynen.

YK:ssa on esillä myös nuorten aktiivisuus ilmastokysymyksissä, kun 21.9. nuoret ilmastoaktiivit ympäri maailmaa kokoontuvat pääsihteerin kutsumina historialliseen nuorten ilmastohuippukokoukseen.

Ehkä eniten julkisuutta on saanut ilmastoaktivisti Greta Thurnbergin, jonka purjevenematkaa New Yorkia seurattiin tarkasti. Suomesta kokoukseen on ilmastotoimia kirittämään lähdössä ilmastodelegaatti Sara Nyman.

”Voimmeko me myöhemmin katsoa itseämme peiliin ja sanoa, ette teimme kaiken mahdollisen”, totesi Nyman seminaarissa.

”YK, EU ja Suomi: kestävän kehityksen tavoitteiden toimeenpano ja ilmastotoimet” -seminaari järjestettiin Keskustakirjasto Oodissa Helsingissä 2.9.

Seminaari 2.9.
Seminaarin ensimmäisessä osassa heinäkuiseen korkean tason kestävän kehityksen poliittiseen foorumiin osallistuneet delegaation jäsenet pohtivat kokouksen antia sekä kestään kehityksen tilaa. Kuvassa oikealta: Pia Björkbacka (SAK), Annika Lindblom (VNK), Jussi Kanner (Fingo), Aape Pohjanvirta (Funzilife) sekä Milla Perukangas (Kirkon Ulkomaanapu).