Syyrian oppositiodelegaatio YK:n turvallisuusneuvoston jäsenten vieraana New Yorkissa

Ison-Britannian YK-lähettiläs Mark Lyall Grant kohtasi lehdistön Syyrian oppositiodelegaation tapaamisen jälkeen. Kuva: UN Photo / Debra Berkowitz

Syyrian kansallisneuvosto on tavannut YK:n turvallisuusneuvoston jäseniä ensimmäistä kertaa viime perjantaina New Yorkissa. Iso-Britannian hallituksen järjestämään tilaisuuteen osallistui ryhmän juuri valitun johtajan Ahmed al-Jarban delegaatio. Tilaisuuden tarkoituksena on ollut edistää Syyrian konfliktin diplomatiaa ja antaa oppositiolle jalansijaa kansainvälisellä näyttämöllä.

Delegaatio vetosi myös Venäjään ja pyysi maata ”lopettamaan (Syyrian hallituksen) toteuttamien, syyrialaisia vastaan kohdistuvien rikosten poliittisen ja sotilaallisen tukemisen”, kertoo kansallisneuvoston jäsen Najib Ghadbian. Osoituksena Venäjän varautuneisuudesta delegaatiota kohtaan voi pitää sitä, että kapinallisten tapaaminen jouduttiin järjestämään turvallisuusneuvoston istuntosalin sijaan muissa tiloissa. Syynä tälle oli se, että Venäjän mielestä istuntosalin käyttäminen olisi antanut oppositiolle virallisen tunnustuksen.

Turvallisuusneuvostoa pyydetään muun muassa edistämään avustusjärjestöjen pääsyä maahan ja saattamaan Syyrian hallituksen toimet kansainvälisen rikostuomioistuimen käsiteltäviksi. Delegaation mukaan presidentti Bashar al-Assadin tulee myös luoda maahan siirtymäajan hallitus, jossa hänellä itsellä ei ole roolia, ennen kuin oppositio on valmis rauhanneuvotteluihin.

Ison-Britannian YK-lähettilään Mark Lyall Grantin mukaan Jarban delegaation sanoma osoittaa ”sitoutumista Syyrian yhtenäisyydelle, moninaisuudelle ja demokratialle.” Myös Venäjän YK-lähettiläs Vitaly Churkin piti tapaamista ”hyödyllisenä.” Churkinin mukaan konfliktin osapuolten yhteentuominen on kansainvälisen yhteisön vastuulla ja rauhanneuvotteluilla on edelleen mahdollisuus toteutua, koska ”vaihtoehto niille olisi niin kauhistuttava.”

Pyrkimykset käynnistää Syyrian konfliktia käsittelevä niin sanottu Geneve II –rauhankonferenssi ovat olleet jo pitkään vastatuulessa sekä konfliktin osapuolten että turvallisuusneuvoston jäsenten erimielisyyksien takia.

Lisätietoa:

Syria Rebels meet U.N. Security Council, urge Russia to end Assad support (Reuters

Syria rebels hold talks at UN (BBC News / Uutisvideo)